Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Viskarikansio : materiaaleja Verkanappulat Oy:n viisivuotiaille kielellisten ja matemaattisten taitojen harjoitteluun

Hedman, Anniina (2017)

 
Avaa tiedosto
Anniina_Hedman.pdf (1.039Mt)
Lataukset: 


Hedman, Anniina
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275555
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin syksyn 2016 ja kevään 2017 aikana. Toimeksiantajana toimi Verkanappulat Oy ja yhteyshenkilönä oli Verkanappuloiden toimitusjohtaja Minna Takkula. Kehittämistyössä olivat mukana myös johtoryhmä eli jokaisen yksikön johtaja sekä Verkanappuloiden työyhteisö. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää Verkanappulat Oy:n varhaiskasvatusta viisivuotiaille lapsille niin sanottuun minieskaritoimintaan. Minieskarilla Verkanappulat tarkoittavat viisivuotiaille tarkoitettua toimintaa, jossa harjoitellaan esikouluun liittyviä tehtäviä. Kehittämistehtävänä oli luoda toimeksiantajan toiveesta kansio, jonka kaikki Verkanappuloiden viisivuotiaat kävisivät läpi ennen esikouluun siirtymistä. Tuotoksen sisällössä on huomioitu 5-vuotiaan lapsen kasvu ja kehitys ja sisältö painottuu kielellisiin ja matemaattisiin tehtäviin. Tuotoksen tavoitteena oli yhtenäistää Verkanappulat Oy:n viisivuotiaiden lasten valmiuksia ja lähtökohtia aloittaa esikoulu.

Kehittämismenetelmiä olivat aikaisemman tiedon käyttö, alkukartoitus, kyselyt, dialoginen keskustelumenetelmä, kokeileva toiminta sekä henkilökohtainen kehittämispäiväkirja. Prosessin alussa kerättiin työyhteisöltä toiveita ja tarpeita kansioon liittyen alkukartoituksen avulla. Kirjallisuuden, alkukartoituksen sekä kokeilevan toiminnan avulla muotoutui kansion sisältö. Kokeileva toiminta toteutettiin Verkanappuloiden yksikössä, 5-vuotiaiden lapsiryhmässä, jossa suoritin myös syventävän harjoittelujaksoni. Toiminnassa kokeiltiin ja arvioitiin kansion sisällön useita tehtäviä. Prosessin lopussa teetettiin palautelomake toimeksiantajalle ja työyhteisölle.

Kehittämistyön tuotoksena syntyi Viskarikansio viisivuotiaille lapsille minieskaritoimintaan. Kansion alussa on teoriatietoa 5-vuotiaan lapsen taidoista sekä uuden elokuussa 2017 voimaan astuvan varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa 2016 olevat oppimisen alueet huomioituna Viskarikansion tehtäviin. Kansion sisältö on jaoteltu vuoroviikoin tehtäviin matemaattisiin ja kielellisiin toimintoihin elokuusta kesäkuuhun. Kansion sisältö on toimitettu toimeksiantajalle konkreettisena kansiona sekä sähköisenä versiona.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste