Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Nivelvaiheessa esikoululaisesta koululaiseksi - : lapsen näkökulmia päiväkodista, esikoulusta ja koulusta

Kärenaho, Emma (2017)

 
Avaa tiedosto
Karenaho_Emma.pdf (547.9Kt)
Lataukset: 


Kärenaho, Emma
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ajatuksia ja kokemuksia heidän arjestaan. Samalla tarkoituksena oli tuoda lapsen ääni esiin ja vahvistaa lapsen osallisuuden kokemusta itsenäisenä toimijana. Tavoitteena oli tuottaa tietoa tilaa-jalle, Tesjoen koululle Loviisassa, lasten tarpeista ja toiveista. Tutkimus toi tietoa siitä, miten lapset olivat kokeneet arjen päiväkodissa ja esikoulussa sekä kuinka he kokivat tulevan koululaisen roolinsa.

Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen ai-neisto kerättiin haastattelemalla lapsia yksitellen. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin ai-neistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Tutkimukseen osallistui yksi esikouluryh-mä ja ryhmästä haastateltiin yhdeksää lasta. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee esikouluikäisen lapsen kehitysvaiheita, lapsen oikeutta hyvään elämään sekä lapsen arjen toteutumista päiväkodissa, esikoulussa ja koulussa.

Tutkimustuloksissa lapsen arki esiopetuksessa näyttäytyi positiivisessa valossa. Tut-kimustulosten perusteella lapset tulivat mielellään esikouluun ja viihtyivät hyvin esi-opetuksessa. Huomioitavaa tuloksissa oli se, että kaikki lapset mainitsivat mieluisim-maksi tekemiseksi esikoulussa leikkimisen. Koulun aloittamisessa useaa lasta huoletti se, että saako koulussa yhtään leikkiä. Tämä esiopetusryhmä odottaa kouluun menoa tai pääsyä. Tesjoen koulu sai tutkimuksesta tietoa, jota he voivat hyödyntää työssään esikoululaisten kanssa sekä koulun siirtymävaiheessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste