Vivemoose, Virtuaalinen ampumaratasimulaattori
Tapanainen, Nikke (2017)
Tapanainen, Nikke
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704275635
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli suunnitella ja kehittää virtuaalinen ampumaratasimulaattori, jolla käyttäjät pystyisivät kehittämään ampumataitojaan, sekä antaa yksinkertainen kokeilumahdollisuus ammuntaharrastukseen. Työ tehtiin Unity3D-pelieditorilla HTC Vive -laitteelle. Päätavoitteena oli luoda valmis tuotepaketti, jota voisi vuokrata erilaisiin tilaisuuksiin, kuten esimerkiksi nuorten Metsoleireille. Työllä ei ollut tilaajaa, mutta sen kehityksessä olivat mukana erilaiset seurat, kuten Kurikan Koivistonkylän metsästysseura RY.
Työn alussa tutustutaan aiheeseen tarkemmin ja käydään läpi hieman teoriaa virtuaalitodellisuudesta, HTC Vivestä ja Unitystä. Tämän jälkeen kerrotaan simulaattorin eri kokonaisuuksista ja niiden yhdistämisestä.
Seuraavaksi kerrotaan, minkälaisia skriptitiedostoja simulaattoriin on valmistettu ja mitä ne tekevät. Skriptien jälkeen tutkitaan tarkemmin koehenkilöiden mielipiteitä simulaattorista ja sen mahdollisuuksista. Viimeisenä tehdään yhteenveto opinnäytetyöstä.
Työn alussa tutustutaan aiheeseen tarkemmin ja käydään läpi hieman teoriaa virtuaalitodellisuudesta, HTC Vivestä ja Unitystä. Tämän jälkeen kerrotaan simulaattorin eri kokonaisuuksista ja niiden yhdistämisestä.
Seuraavaksi kerrotaan, minkälaisia skriptitiedostoja simulaattoriin on valmistettu ja mitä ne tekevät. Skriptien jälkeen tutkitaan tarkemmin koehenkilöiden mielipiteitä simulaattorista ja sen mahdollisuuksista. Viimeisenä tehdään yhteenveto opinnäytetyöstä.