Yrityksen laatukäsikirja laadunhallintajärjestelmän kehittämisessä
Virolainen, Joonas (2017)
Virolainen, Joonas
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704285780
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa PowerFactory By Uimonen Trading Oy:lle yrityksen laatukäsikirja. Laatukäsikirjan tarkoitus on toimia perustana yrityksen laadunhallintajärjestelmän kehittämisessä. Tutkimuskysymyksenä työlle oli selvittää millainen laatukäsikirja palvelee PowerFactorya parhaimmalla mahdollisella tavalla. Opinnäytetyössä käsitellään laatukäsikirjan toteuttamisen lisäksi laadun ja laadunhallintajärjestelmänän määritelmiä, peritaatteita sekä hyötyjä teoriassa.
Laatukäsikirjan totetus oli neliosainen prosessi; Teoreettinen tutkmus, prosessien tunnistaminen, kehityskohteiden löytäminen sekä itse laatukäsirjan dokumentointi. Työ aloitettiin tutkimalla laatua ja laadunhallintajärjestelmää käsitteinä. Tiedon pohjalta päätettiin, että PowerFactoryn laatukäsikirja perustuu kokonaisvaltaisen laatujohtamisen prosessimuotoiselle ajattelutavalle. Kyseisen laadunhallintamallin mukaisesti yrityksen prosessit ohjeistuksineen dokumentoitiin laatukäsikirjaan. Laatukäsikirja toimii näin ohjenuorana laatujohtamiselle. Prosessien tunnistamista seurasi kehityskohteiden löytäminen. Laadunhallintajärjestelmän kehityskohteiden tunnistamiseksi käytettiin Malcolm Baldrigen laatupalkintokriteeristöön perustuvaa itsearviointikyselyä. Kyselyn tuloksesta selvinneet puutteet dokumentoinnissa täydennettiin laatukäsikirjaan.
Opinnäytetyössäni tulin tulokseen, että yrityksen laadunhallintajärjestelmän ja laatukäsikirjan toteutus kannattaa toteuttaa ISO 9001 standardin mukaisesti. Sen sijaan laadunhallintajärjestelmän sertifiointi ei ole aina tarpeen, ellei siitä ole yritykselle konkreettista hyötyä. Tärkeintä laadunhallintajärjestelmän kehittämiselle on tunnistaa toiminnan prosessit ja löytää kehityskohdat, jotta niitä voidaan parantaa. Opinnäytetyön tuloksena PowerFactorylle toteutettiin laatukäsikirja tavotteiden mukaisesti. PowerFactoryn laatukäsikirja dokumentoitiin käytännönläheisesti niin, että se palvelee yrityksen laadunhallintajärjestelmää mahdollisimman hyvin.
Laatukäsikirja toimii erittäin tärkeänä osana PowerFactoryn laadunhallintajärjestelmää. Laatukäsikirja selkeyttää ja tehostaa yrityksen prosesseja yrityksen kilpailukyvyn parantamiseksi. Laatukäsikirjan perusteella laatua pystytään paremmin tunnistamaan, hallitsemaan ja kehittämään. Se toimii perustana ja ohjenuorana PowerFactoryn toiminnalle. PowerFactorylle toteutettu laatukäsikirja on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Laatukäsikirjan totetus oli neliosainen prosessi; Teoreettinen tutkmus, prosessien tunnistaminen, kehityskohteiden löytäminen sekä itse laatukäsirjan dokumentointi. Työ aloitettiin tutkimalla laatua ja laadunhallintajärjestelmää käsitteinä. Tiedon pohjalta päätettiin, että PowerFactoryn laatukäsikirja perustuu kokonaisvaltaisen laatujohtamisen prosessimuotoiselle ajattelutavalle. Kyseisen laadunhallintamallin mukaisesti yrityksen prosessit ohjeistuksineen dokumentoitiin laatukäsikirjaan. Laatukäsikirja toimii näin ohjenuorana laatujohtamiselle. Prosessien tunnistamista seurasi kehityskohteiden löytäminen. Laadunhallintajärjestelmän kehityskohteiden tunnistamiseksi käytettiin Malcolm Baldrigen laatupalkintokriteeristöön perustuvaa itsearviointikyselyä. Kyselyn tuloksesta selvinneet puutteet dokumentoinnissa täydennettiin laatukäsikirjaan.
Opinnäytetyössäni tulin tulokseen, että yrityksen laadunhallintajärjestelmän ja laatukäsikirjan toteutus kannattaa toteuttaa ISO 9001 standardin mukaisesti. Sen sijaan laadunhallintajärjestelmän sertifiointi ei ole aina tarpeen, ellei siitä ole yritykselle konkreettista hyötyä. Tärkeintä laadunhallintajärjestelmän kehittämiselle on tunnistaa toiminnan prosessit ja löytää kehityskohdat, jotta niitä voidaan parantaa. Opinnäytetyön tuloksena PowerFactorylle toteutettiin laatukäsikirja tavotteiden mukaisesti. PowerFactoryn laatukäsikirja dokumentoitiin käytännönläheisesti niin, että se palvelee yrityksen laadunhallintajärjestelmää mahdollisimman hyvin.
Laatukäsikirja toimii erittäin tärkeänä osana PowerFactoryn laadunhallintajärjestelmää. Laatukäsikirja selkeyttää ja tehostaa yrityksen prosesseja yrityksen kilpailukyvyn parantamiseksi. Laatukäsikirjan perusteella laatua pystytään paremmin tunnistamaan, hallitsemaan ja kehittämään. Se toimii perustana ja ohjenuorana PowerFactoryn toiminnalle. PowerFactorylle toteutettu laatukäsikirja on tämän opinnäytetyön liitteenä.