Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Design management yrityskuvan hallinnassa

Hannula, Heidi; Isotalo, Aino (2007)

Avaa tiedosto
Hannula_Heidi_Isotalo_Aino.pdf (268.2Kt)
Lataukset: 


Hannula, Heidi
Isotalo, Aino
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034233
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää kahden raumalaisen yrityksen design management-prosessin kulkua ja suorittamista. Tutkimme molempien yritysten identiteettiä ja profiilia, sekä sidosryhmillä olevaa imagoa. Lisäksi tarkoituksenamme oli selvittää yritysten keskeiset tavoitteet, sekä toteutustapa, jonka avulla he tavoitteisiinsa pyrkivät. Tutkimuksemme teoriaosuudessa esittelemme ensin design managementin käsitteenä, sekä kerromme prosessista hieman yksityiskohtaisemmin. Teoriaosuuden toinen osio kertoo design management-prosessista vaihe vaiheelta, alkaen analyysi vaiheesta, jonka jälkeen tulevat synteesi, sekä toteutus ja ohjeistot. Opinnäytetyömme empiirinen osuus suoritettiin teemahaastatteluna. Tutkimusmenetelmäksemme valitsimme kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän, koska halusimme saada syvällisempää tietoa kohdeyrityksistä. Laadimme teemahaastattelurungon, jonka pohjalta kävimme haastattelemassa Oraksen toimitusjohtaja Pekka Kuusniemeä, sekä Rolls-Royce Oy Ab:n myyntijohtaja Ismo Aaltosta. Tutkimuksemme tulokset osoittivat, että molemmat kohdeyrityksemme, sekä Oras että Rolls-Royce Oy Ab olivat suunnitelleet huolellisesti design management-prosessinsa vaiheet. Erityisesti tutkimuksemme osoitti yritysten identiteetin olevan todella vahva ja selkeä. Totesimme tutkimuksessamme, että kohderyhmille välitettävä profiili oli tarkkaan harkittu ja molemmat yritykset toivat tietoisesti esille täysin yhdenmukaistettua ulkoasua, joka tilanteessa. Tutkimuksessamme selvisi myös, että imago, joka kohderyhmille todellisuudessa välittyi, riippui molempien yritysten kohdalla siitä, toimitaanko suomessa vai ulkomailla. Tutkimustulokset osoittivat sekä Oraksen että Rolls-Roycen tavoitteeksi olla vielä joskus markkinajohtajia omalla alallaan. Molemmilla olisi siihen edellytykset, koska tulosten mukaan etusijalla olivat asiakasystävällisten tuotteiden kehittäminen, sekä niiden markkinoiminen mahdollisimman montaa eri jakelukanavaa pitkin. Pääpiirteittäin osoitimme yritysten hallitsevan hyvin design managementin ja tulosten perusteella voidaan päätellä yritysten menestyvän ja kehittyvän hyvin jatkossa omalla alallaan. Laadimme myös yrityksille muutamia parannusehdotuksia saamiemme tulosten pohjalta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste