Massiivisen holvin muottityö sekä holvin jännittäminen
Luhtamaa, Henri (2017)
Luhtamaa, Henri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704305833
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia ohje paikallavalettavan holvin muottityön suorittamiselle. Lisäksi opinnäytetyössä käsitellään esimerkki kohteena olleen massiivisen paikallavaluholvin jälkijännittämisen periaatteita.
Tässä työssä oli tarkasteltavana ja työkohteena Tampereella sijaitsevan Ratinan kauppakeskuksen yhteyteen rakennetun Vuolteenkadun alle tehtävän holvin muottityö sekä valmiin holvin jännittämistyö. Työstä teki haastavan se, että kyseisen holvirakenteen päälle tulee autotie. Tästä syystä rakenteelle asetettavat kuormitusvaatimukset nousivat poikkeuksellisen korkeiksi, mikä edelleen vaikutti itse holvin massaan raudoituksen ja rakennevahvuuden osalta. Tämä massa ja painorasitus puolestaan korreloivat suoraan holvimuotin vaatimuksiin.
Työssä selvitettiin holvimuottityö aloituksesta valmiiseen muottiin asti. Kokonaisuuteen kuului useita logistisesti sekä hankinnallisesti haastavia vaiheita että erilaisten lisätuentojen suunnittelua.
Holvimuotin rakentamisessa käytettiin Doka -tuotteita. Doka Staxo tukitorneja, Doka holvitukia useissa eri mitoissa sekä Doka -palkkeja ja levyjä.
Holvin jälkijännittämisessä käytettiin sekä tartunnallisia, että tartunnattomia jänteitä. Tartunnallisten- ja tartunnattomien jänteiden jännittäminen suoritettiin eri ajankohtina. Tämä johtui rakennesuunnitelmien mukaisesta betonin nimellislujuuden saavuttamisesta.
Työn suorittamisessa käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä haastateltiin alan ammattilaisia
Tässä työssä oli tarkasteltavana ja työkohteena Tampereella sijaitsevan Ratinan kauppakeskuksen yhteyteen rakennetun Vuolteenkadun alle tehtävän holvin muottityö sekä valmiin holvin jännittämistyö. Työstä teki haastavan se, että kyseisen holvirakenteen päälle tulee autotie. Tästä syystä rakenteelle asetettavat kuormitusvaatimukset nousivat poikkeuksellisen korkeiksi, mikä edelleen vaikutti itse holvin massaan raudoituksen ja rakennevahvuuden osalta. Tämä massa ja painorasitus puolestaan korreloivat suoraan holvimuotin vaatimuksiin.
Työssä selvitettiin holvimuottityö aloituksesta valmiiseen muottiin asti. Kokonaisuuteen kuului useita logistisesti sekä hankinnallisesti haastavia vaiheita että erilaisten lisätuentojen suunnittelua.
Holvimuotin rakentamisessa käytettiin Doka -tuotteita. Doka Staxo tukitorneja, Doka holvitukia useissa eri mitoissa sekä Doka -palkkeja ja levyjä.
Holvin jälkijännittämisessä käytettiin sekä tartunnallisia, että tartunnattomia jänteitä. Tartunnallisten- ja tartunnattomien jänteiden jännittäminen suoritettiin eri ajankohtina. Tämä johtui rakennesuunnitelmien mukaisesta betonin nimellislujuuden saavuttamisesta.
Työn suorittamisessa käytettiin hyväksi alan kirjallisuutta sekä haastateltiin alan ammattilaisia