Vi möts i förskolan : En kvalitativ studie om invandrarföräldrarnas möte med förskolan
Långbacka, Anita; Forsström, Carina (2017)
Långbacka, Anita
Forsström, Carina
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265455
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201704265455
Tiivistelmä
Vårt syfte med detta lärdomsprov är att ta reda på hur invandrarfamiljer upplever mötet med förskolan, hur kommunikationen mellan hemmet och förskolan ser ut och om föräldrarna känner sig delaktiga i förskolearbetet. Vi har valt att göra en kvalitativ undersökning av hur det första mötet med förskolan upplevs av invandrarfamiljerna i några av de svenskspråkiga kommunerna i norra Österbotten.
I teoridelen behandlas migrationen och migrationsprocessen. Vi behandlar också familjernas anpassning till det nya landet och kulturella skillnader. Slutligen lyfter vi fram mötet och dess utmaningar.
Respondenterna i vår undersökning var 8 invandrarföräldrar och 9 förskollärare. Föräldrarna intervjuades medan förskollärarna svarade via mail. Resultatet i undersökningen visar att det krävs ömsesidig förståelse, tillräckligt med tid och informationsmöten tillsammans med tolk för att skapa de bästa förutsättningarna för ett gott förskolesamarbete. The aim with this thesis is to study the interaction between immigrant families and preschool. Our focus in on how the immigrants are treated and how the preschool teachers handle the communication. The theoretical part of the thesis defines migration and the migration process. We also discuss the families´ adjustment to a new country and cultural differences. Finally, we highlight the meeting and its challenges.
We have chosen to do a qualitative study of how the immigrant families have experienced the meeting with the Finnish preschool.
The respondents are eight immigrant parents and nine preschool teachers from some of the Swedish speaking municipalities in northern Ostrobothnia. The parents were interviewed while the preschool teachers responded by email. The results of the research show that it requires mutual understanding, enough time, and several meetings together with the interpreter to create the best conditions for a good preschool cooperation.
I teoridelen behandlas migrationen och migrationsprocessen. Vi behandlar också familjernas anpassning till det nya landet och kulturella skillnader. Slutligen lyfter vi fram mötet och dess utmaningar.
Respondenterna i vår undersökning var 8 invandrarföräldrar och 9 förskollärare. Föräldrarna intervjuades medan förskollärarna svarade via mail. Resultatet i undersökningen visar att det krävs ömsesidig förståelse, tillräckligt med tid och informationsmöten tillsammans med tolk för att skapa de bästa förutsättningarna för ett gott förskolesamarbete.
We have chosen to do a qualitative study of how the immigrant families have experienced the meeting with the Finnish preschool.
The respondents are eight immigrant parents and nine preschool teachers from some of the Swedish speaking municipalities in northern Ostrobothnia. The parents were interviewed while the preschool teachers responded by email. The results of the research show that it requires mutual understanding, enough time, and several meetings together with the interpreter to create the best conditions for a good preschool cooperation.