Motivoiva haastattelu pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmuuden tukemisessa : koulutus hoitotyöntekijöille
Ollonberg, Heini; Alanko, Elina; Palsa, Aino-Helena (2017)
Ollonberg, Heini
Alanko, Elina
Palsa, Aino-Helena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705026018
Tiivistelmä
Motivoiva haastattelu on asiakaskeskeinen ohjausmenetelmä, jolla pyritään vahvistamaan asiakkaan motivaatiota muutokseen. Menetelmässä painotetaan ammattilaisen ja asiakkaan välistä tasa-arvoista yhteistyösuhdetta. Motivoivassa haastattelussa perusmenetelmät ovat avoimet kysymykset, reflektoiva kuuntelu sekä yhteenvetojen tekeminen. Keskeiset periaatteet motivoivassa haastattelussa ovat empatian osoitus, ristiriidan voimistaminen, vastarinnan myötäileminen ja itseluottamuksen vahvistaminen. Nämä motivoivan haastattelun perusmenetelmät sekä periaatteet ovat keskeisessä osassa opinnäytetyössämme ja ne ovat hyvin sovellettavissa vanhemmuuden tukemiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää koulutustilaisuus motivoivan haastattelun käytöstä pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmuuden tukemisessa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin erään osaston hoitotyöntekijöille. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten lapsen pitkäaikainen sairaus vaikuttaa vanhemmuuteen, miten hoitotyöntekijä voi hyödyntää motivoivaa haastattelua pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmuuden tukemisessa sekä millainen on hyvä työelämän käytäntöjä kehittävä koulutustilaisuus. Opinnäytetyö rajattiin keskittymään lapsiin, jotka ovat iältään alle 10-vuotiaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulutuksen avulla pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmuuden tukemista lasten hoitotyössä. Koulutustilaisuuden tavoitteena oli lisätä tietoa motivoivasta haastattelusta ja tarjota lasten hoitotyöntekijöille näyttöön perustuvia motivoivan haastattelun perusmenetelmiä pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmuuden tukemiseen.
Koulutustilaisuus pidettiin lokakuussa 2016. Koulutustilaisuus toteutui pääosin luentomuotoisena. Koulutuksen aikana myös keskustelimme hoitotyöntekijöiden kanssa menetelmän hyödyntämisestä käytännössä ja mahdollisista haasteellisista tilanteista, missä tarvitaan vanhemmuuden tukemista. Koulutustilaisuuden lopuksi pyysimme osallistujia jättämään kirjallista palautetta, jonka sai jättää nimettömänä.
Koulutustilaisuudesta saatu palaute oli positiivista ja koulutustilaisuus koettiin hyödylliseksi. Motivoiva haastattelu on menetelmänä monipuolinen ja hyvin sovellettavissa erilaisiin tilanteisiin. Pienillä muutoksilla koulutustilaisuus olisi sovellettavissa monenlaisille osastoille, ja koulutusta voisi käydä pitämässä useammalla osastolla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää koulutustilaisuus motivoivan haastattelun käytöstä pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmuuden tukemisessa Pirkanmaan sairaanhoitopiirin erään osaston hoitotyöntekijöille. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, miten lapsen pitkäaikainen sairaus vaikuttaa vanhemmuuteen, miten hoitotyöntekijä voi hyödyntää motivoivaa haastattelua pitkäaikaissairaan lapsen vanhemmuuden tukemisessa sekä millainen on hyvä työelämän käytäntöjä kehittävä koulutustilaisuus. Opinnäytetyö rajattiin keskittymään lapsiin, jotka ovat iältään alle 10-vuotiaita. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää koulutuksen avulla pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmuuden tukemista lasten hoitotyössä. Koulutustilaisuuden tavoitteena oli lisätä tietoa motivoivasta haastattelusta ja tarjota lasten hoitotyöntekijöille näyttöön perustuvia motivoivan haastattelun perusmenetelmiä pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmuuden tukemiseen.
Koulutustilaisuus pidettiin lokakuussa 2016. Koulutustilaisuus toteutui pääosin luentomuotoisena. Koulutuksen aikana myös keskustelimme hoitotyöntekijöiden kanssa menetelmän hyödyntämisestä käytännössä ja mahdollisista haasteellisista tilanteista, missä tarvitaan vanhemmuuden tukemista. Koulutustilaisuuden lopuksi pyysimme osallistujia jättämään kirjallista palautetta, jonka sai jättää nimettömänä.
Koulutustilaisuudesta saatu palaute oli positiivista ja koulutustilaisuus koettiin hyödylliseksi. Motivoiva haastattelu on menetelmänä monipuolinen ja hyvin sovellettavissa erilaisiin tilanteisiin. Pienillä muutoksilla koulutustilaisuus olisi sovellettavissa monenlaisille osastoille, ja koulutusta voisi käydä pitämässä useammalla osastolla.