Ravintola Wok Wokin kehitysprosessi
Haapaniemi, Outi; Jaakkola, Eva (2010)
Haapaniemi, Outi
Jaakkola, Eva
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004156484
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin ravintola Wok Wokin toimeksiannosta. Työssä opiskelijat selvittivät, mitä saavutettiin kehitysprosessin avulla ja kuinka se vaikutti ravintolan liiketoimintaan. Wok Wokin yrittäjälle työ antoi tutkimuksellista tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä ja mahdollisia uusia kanta-asiakkaita markkinoinnin onnistuttua. Opinnäytetyön tavoitteita olivat Wok Wokin tunnettuuden ja asiakastyytyväisyyden lisääminen sekä kanta-asiakkuuksien kasvu, erityisesti lähialueiden yrityksissä.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin ravintolaan tehtyä kehitysprosessia, sen eri vaiheita ja tuloksia. Teoriassa käsiteltiin myös markkinointitutkimusta ja siihen liittyen tunnettuutta, asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyskyselyitä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista tuotetta ja markkinointiviestintää. Teoriassa käsitellyt kehitysprosessin vaiheet sovellettiin käytäntöön, suunnitelmat toteutettiin ja lopuksi arvioitiin niistä saatuja tuloksia.
Tunnettuustutkimuksesta huomattiin, kuinka tuntematon yritys on tamperelaisille, ja kävijöitä oli vähän. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset olivat osittain parantuneet vuoden 2008 ja 2010 kyselyiden välillä, muun muassa kanta-asiakkaiden määrä oli kasvanut sekä ruokaa ja palvelua arvostettiin enemmän. Toisaalta osittain samoista asioista oli annettu huonoa palautetta molemmissa kyselyissä. Tuloksia lähialueiden yrityksille suunnatusta markkinointiprojektista ei saatu. Tämä en vuoksi, että seurantaa ei voitu tehdä sillä suunniteltuja toimenpiteitä ei saatettu loppuun asti.
Tässäkään kehitysprosessissa ei toteutettu kaikkia suunniteltuja keinoja. Syitä on monia, mutta suurimpana olivat mielipide-eroavaisuudet yrittäjän ja suunnittelutiimin välillä suunnitelmien kannattavuudesta. Kuitenkin molempien osapuolten kannalta yhteistyö oli kehittävää ja osittain tavoitteet myös saavutettiin. Kehitysprosessin päätyttyä alkaa uusien kehityskohteiden etsintä. Wok Wokissa tällaisia voivat olla mahdolliset franchising- hankkeet, tuotekehittely sekä asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin ravintolaan tehtyä kehitysprosessia, sen eri vaiheita ja tuloksia. Teoriassa käsiteltiin myös markkinointitutkimusta ja siihen liittyen tunnettuutta, asiakastyytyväisyyttä ja asiakastyytyväisyyskyselyitä sekä markkinoinnin kilpailukeinoista tuotetta ja markkinointiviestintää. Teoriassa käsitellyt kehitysprosessin vaiheet sovellettiin käytäntöön, suunnitelmat toteutettiin ja lopuksi arvioitiin niistä saatuja tuloksia.
Tunnettuustutkimuksesta huomattiin, kuinka tuntematon yritys on tamperelaisille, ja kävijöitä oli vähän. Asiakastyytyväisyystutkimuksen tulokset olivat osittain parantuneet vuoden 2008 ja 2010 kyselyiden välillä, muun muassa kanta-asiakkaiden määrä oli kasvanut sekä ruokaa ja palvelua arvostettiin enemmän. Toisaalta osittain samoista asioista oli annettu huonoa palautetta molemmissa kyselyissä. Tuloksia lähialueiden yrityksille suunnatusta markkinointiprojektista ei saatu. Tämä en vuoksi, että seurantaa ei voitu tehdä sillä suunniteltuja toimenpiteitä ei saatettu loppuun asti.
Tässäkään kehitysprosessissa ei toteutettu kaikkia suunniteltuja keinoja. Syitä on monia, mutta suurimpana olivat mielipide-eroavaisuudet yrittäjän ja suunnittelutiimin välillä suunnitelmien kannattavuudesta. Kuitenkin molempien osapuolten kannalta yhteistyö oli kehittävää ja osittain tavoitteet myös saavutettiin. Kehitysprosessin päätyttyä alkaa uusien kehityskohteiden etsintä. Wok Wokissa tällaisia voivat olla mahdolliset franchising- hankkeet, tuotekehittely sekä asiakastyytyväisyyden jatkuva seuranta.