dc.contributor.author | Viljanen, Ari | - |
dc.date.accessioned | 2017-05-03T12:34:38Z | |
dc.date.available | 2017-05-03T12:34:38Z | |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201705036170 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/125856 | |
dc.description.abstract | Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää uuden sähköasennusliikkeen ja sähkösuunnittelutoimiston menestymisen mahdollisuuksia Etelä-Pohjanmaalla ja Pirkanmaalla. Pohjaa yrityksen perustamisen edellytyksille pyrittiin selvittämään kilpailija- ja asiakasanalyysien avulla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi yrityksen asemointia markkinoilla, kilpailukeinoja muita samoilla markkinoilla kilpailevia yrityksiä vastaan sekä segmentointia: mikä sen tarkoitus on ja miten se tehdään.
Kilpailijoita ja heidän vahvuuksiaan ja heikkouksiaan selvitettiin kilpailija-analyysin avulla. Kilpailijoita etsittiin ja tunnistettiin sekä Etelä-Pohjanmaalta että Pirkanmaalta. Analyysiin valittiin yrityksiä, jotka ovat yhtä suuria kuin mahdollinen yritys tulisi olemaan.
Vanhemmat kilpailija-analyysin yritykset toivat esiin laadulla tekemisen, nuoremmat taas uusimpien teknologioiden hallinnan. Lisäksi kilpailija-analyysissä selvisi, että joillakin kilpailijoilla julkisten tunnustuksien hyödyntäminen ei tapahtunut kokonaisvaltaisesti. Myös verkostoitumisen tasossa havaittiin puutteita.
Asiakasanalyysin avulla selvitettiin mahdollisten asiakkaiden tarpeita sähköalan palveluille lähiaikoina, sekä miten he ovat tähän asti käyttäneet ja kokeneet alan palveluja. Sillä selvitettiin myös, mistä asiakkaat ovat löytäneet palvelut ja mitä asioita he pitävät tärkeimpinä sähköalan palveluja valittaessa.
Tutkimuksissa selvisi, että sähköalan palveluihin oltiin yleisesti tyytyväisiä. Epäkohtia löytyi muun muassa kommunikoinnissa, hinnoittelussa, laadussa ja lupausten rikkomisissa. Selvisi myös, että alan yritysten markkinoinnissa on paljon parantamisen varaa. Tutkimuksissa ei selvinnyt, että Etelä-Pohjanmaan ja Pirkanmaan yritykset eroaisivat toisistaan. Samanlainen maakuntien välinen vertailu myöskään tuonut esiin merkittävää eroa asiakkaiden välillä. | fi |
dc.description.abstract | The aim of this thesis was to find out the chances of success of a new electrical installation company and /or electrical engineering agency in South Ostrobothnia and in Pirkanmaa. The groundwork for determining the preconditions for the establishment of a company was done with competitor analyses and customer analyses.
The theoretical part deals with a company’s positioning in the market, competitive weapons on the same market against other competing companies, and segmentation, or what its purpose is and how it is done.
The competitors and their strengths and weaknesses were analyzed with a competitor analysis. Competitors were searched for and identified both in South Ostrobothnia and in Pirkanmaa. Companies of the same size as the potential company were chosen for the analysis.
The older companies in the competitor analysis highlighted quality, and the younger ones the newest technologies, respectively. Furthermore, it became clear that some of the competitors did not utilize public confessions comprehensively. In addition, some companies had problems with networking with partners. With the help of a customer analysis, potential customers' needs for services of electrical engineering in the next two years were studied, and how they had used and experienced electrical services.
The analysis was also used to find out where the customers had found those services and what matters they regarded as the most important when choosing electrical engineering services.
In the analysis, it became clear that customers were generally satisfied with services of electrical engineering. Disadvantages were found in communication, pricing, and quality, and promises had sometimes been broken. Also, the results show that, in the marketing of companies, there are a lot of things in need of improvement. The analysis did not show any differences between the companies in South strobothnia and in Pirkanmaa. A similar comparison did not show a significant difference between the customers in these two regions, either. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Asiakas- ja kilpailija-analyysit sähköalan yrityksen perustamista varten | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/131 | - |
dc.organization | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Seinäjoen ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | asiakasanalyysi | - |
dc.subject.keyword | kilpailija-analyysi | - |
dc.subject.keyword | sähköala | - |
dc.subject.specialization | Pk-yrittäjyys | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Liiketalous, hallinto ja markkinointi|sv=Företagsekonomi, förvaltning och marknadsföring|en=Business Management, Administration and Marketing| | - |
dc.subject.discipline | Liiketalous | - |