Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

”Milloin hakeutua päivystyshoitoon?” : Kirjallisuuskatsaus ja mobiilisovelluksen sisällön laatiminen

Molonen, Sanni (2017)

 
Avaa tiedosto
Molonen_Sanni.pdf (6.504Mt)
Lataukset: 


Molonen, Sanni
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036280
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa lasten ja aikuisten yleisimpiä päivystyskäyntien syitä. Tavoitteena oli niiden, sekä muun lähdemateriaalin pohjalta, luoda Carealle sisältö mobiilisovellukseen ”Milloin hakeutua päivystyshoitoon?”. Opinnäytetyö on osa GAHWA (Games and Apps for Health and Wellbeing) -hanketta.

Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössä käytettiin systemaattista kirjallisuuskatsausta. Alkuperäistutkimusten haut toteutettiin käyttäen tietokantoja: Cinahl (EBSCO), Medic, PubMed ja ScienceDirect. Manuaalinen haku tehtiin yliopistojen julkaisuihin sekä terveysalan tieteellisiin lehtiin. Aineisto, 20 tutkimusta tai tieteellistä artikkelia, analysoitiin deduktiivisella sisällönanalyysilla. Analyysirunko muodostettiin Etelä-Kymenlaakson päivystyshoidon kriteereistä.

Lasten neljä yleisintä syytä hakeutua päivystyshoitoon länsimaissa olivat tapaturmat, ruoansulatuskanavan oireet, hengitystieoireet ja infektio-oireet. Aikuisten neljä yleisintä syytä olivat ruoansulatuskanavan oireet, sydänoireet, hengitystieoireet sekä infektio-oireet. Alkuperäistutkimusten vähyyden sekä heterogeenisyyden vuoksi tulosten yleistäminen oli vaikeaa. Kirjallisuuskatsauksessa esiin nousseet syyt olivat kuitenkin samoja kuin Etelä-Kymenlaakson päivystyshoidon kriteereissä. Näiden pohjalta luotiin sisältö (986 diaa) mobiilisovellukseen ”Milloin hakeutua päivystyshoitoon?” Sovelluksen tarkoituksena on vähentää niin sanottuja tarpeettomia päivystyskäyntejä, antaa informaatiota päivystykseen hakeutuville ja ohjata väestöä käyttämään terveyspalveluja tarkoituksenmukaisesti sekä tehostaa päivystyksen toimintaa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös terveyden edistämisessä sekä kansalaisten tietoisuudessa liittyen sairauksien hoitoon.

Liitteet 1 ja 2 jätetään julkaisematta, sillä ne on tarkoitettu vain Carean työntekijöiden käyttöön.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste