Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

"NEULAT VOISI OLLA MISSÄ VAIN, ROSKIIN HEITETTÄIS VAIN, TÄMÄ ON HYVÄ OLLA OLEMASSA" - PORIN TERVEYSNEUVONTAPISTE HELPIN ASIAKASTYYTYVÄISYYSKYSELY

Koski, Roosa; Nieminen, Noora (2017)

Avaa tiedosto
Nieminen_Noora_Koski_Roosa.pdf (1.804Mt)
Lataukset: 


Koski, Roosa
Nieminen, Noora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705036242
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Porin Terveysneuvontapiste Helpin toiminnasta, välineistä ja vaikutuksista asiakkaiden elämään sekä saada tietoa siitä, kuinka henkilökunta kohtaa asiakkaan ja kuinka asiakas kokee saamansa terveysneuvonnan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuoda esille Terveysneuvontapiste Helpin olemassaolon ja toiminnan tarpeellisuus sekä mahdollisten kyselylomakkeista esiin nousevien kehittämiskohteiden huomioiminen.

Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusongelmia oli neljä: kuinka paljon Terveysneuvontapiste Helpin toiminta on vähentänyt huumeidenkäyttäjien kokemia haittoja, vastaako terveysneuvontapisteen työntekijöiden terveysneuvonta ja ohjaus asiakkaiden tarpeita, miten asiakas kokee, että hänet ja hänen ongelmansa kohdataan työntekijöiden toimesta ja miten tarpeellisina asiakkaat kokevat saamansa välineet.

Aineiston keruu toteutettiin kyselylomakkeella ja vastausaikaa kyselyyn oli kuukausi, joka käsitti kahdeksan Porin Terveysneuvontapiste Helpin aukiolopäivää. Vastauksia saatiin 21 asiakkaalta.

Porin Terveysneuvontapiste Helpin toiminta on sekä tarpeellista että kustannustehokasta, se tavoittaa asiakkaat ja siihen ollaan pääsääntöisesti tyytyväisiä. Asiointi vaikuttaa yleensä positiivisesti niin asiakkaiden psyykkiseen hyvinvointiin kuin myös elämänlaatuun. Yleisesti terveysneuvonnan määrää pidettiin riittävänä ja asiakkaat kokivat saavansa tietoa huumeiden käytöstä aiheutuvista haitoista, mutta eniten hajontaa asiakkaiden keskuudessa tuli terveysneuvonnan laadusta.

Jo pienillä resurssien lisäyksellä Porin Terveysneuvontapiste voisi tarjota asiakkailleen kattavamman palveluvalikoiman, joka parantaisi myös terveysneuvonnan laatua. Mallia voisi ottaa muiden kaupunkien terveysneuvontapisteistä, joissa tarjotaan onnistuneesti muun muassa hiv-pikatestejä sekä A- ja B-hepatiittirokotteita, joita tällä hetkellä ei ole saatavilla Porin terveysneuvontapisteessä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste