Tytöt shoppailuhuuman pyörteissä
Lammervo, Minna (2008)
Lammervo, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200812034236
Tiivistelmä
Shoppailu eli ostoksilla käynti ei ole pelkästään aikuisten harrastus vaan myös nuoret tytöt ovat liittäneet sen osaksi ajanviettoaan. Mediassa nuoret kohtaavat paljon heille suunnattua mainontaa ja näin nuoret saavat ärsykkeitä lähteä shoppailemaan.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 13–17-vuotiaiden tyttöjen shoppailukulttuuria eli sitä miten, missä ja miksi nuoret tytöt shoppailevat. Sen lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään mistä nuoret ottavat mallinsa shoppailemiseen, miten nuoret suhtautuvat lainanottoon ja vaikuttavatko mainokset nuorten ostopäätöksiin.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla, joissa on haastateltu 15 iältään 13–17-vuotiasta tyttöä, jotka viettävät vapaa-aikaansa mielellään kaupungilla kierrellen ja shoppaillen. Tutkimuksessa tukeudutaan ostokäyttäytymisen teoriaan, nuorten kehityspsykologiaan ja aikaisempiin tutkimuksiin shoppailusta.
Nuoret tytöt osoittautuivat suuriksi shoppailu-intoilijoiksi. Nuoret viettävät vapaa-aikaansa mielellään kaupungilla kierrellen ja uusia vaatteita sovittaen. Nuorten shoppailussa tärkeää osaa näyttelee sosiaalisuus ja ystävien tapaaminen liitetään olennaiseksi osaksi shoppailua. Uusien tavaroiden ja vaatteiden löytäminen tuo myös suurta mielihyvää, mikä saa nuoren lähtemään aina uudelleen kiertämään jo tutuksi tulleita kauppoja. Samalla nuoret tytöt osoittautuivat hyvin järkeviksi ostajiksi, jotka vieroksuvat lainanottoa ja keskustelevat mielellään vanhempien kanssa ennen kuin ostavat jotain kallista.
Omien vanhempien shoppailukäyttäytyminen ei anna suoraan viitteitä siitä, millainen shoppailija nuori on. Monet kertoivat omien kokemusten ja kokeilujen muodostavan sen, millaisia shoppailijoita heistä tuli.
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää 13–17-vuotiaiden tyttöjen shoppailukulttuuria eli sitä miten, missä ja miksi nuoret tytöt shoppailevat. Sen lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään mistä nuoret ottavat mallinsa shoppailemiseen, miten nuoret suhtautuvat lainanottoon ja vaikuttavatko mainokset nuorten ostopäätöksiin.
Tutkimuksen aineisto on koottu teemahaastatteluilla, joissa on haastateltu 15 iältään 13–17-vuotiasta tyttöä, jotka viettävät vapaa-aikaansa mielellään kaupungilla kierrellen ja shoppaillen. Tutkimuksessa tukeudutaan ostokäyttäytymisen teoriaan, nuorten kehityspsykologiaan ja aikaisempiin tutkimuksiin shoppailusta.
Nuoret tytöt osoittautuivat suuriksi shoppailu-intoilijoiksi. Nuoret viettävät vapaa-aikaansa mielellään kaupungilla kierrellen ja uusia vaatteita sovittaen. Nuorten shoppailussa tärkeää osaa näyttelee sosiaalisuus ja ystävien tapaaminen liitetään olennaiseksi osaksi shoppailua. Uusien tavaroiden ja vaatteiden löytäminen tuo myös suurta mielihyvää, mikä saa nuoren lähtemään aina uudelleen kiertämään jo tutuksi tulleita kauppoja. Samalla nuoret tytöt osoittautuivat hyvin järkeviksi ostajiksi, jotka vieroksuvat lainanottoa ja keskustelevat mielellään vanhempien kanssa ennen kuin ostavat jotain kallista.
Omien vanhempien shoppailukäyttäytyminen ei anna suoraan viitteitä siitä, millainen shoppailija nuori on. Monet kertoivat omien kokemusten ja kokeilujen muodostavan sen, millaisia shoppailijoita heistä tuli.