Att lära ut ekologisk hållbarhet med hjälp av drama- och miljöpedagogiska metoder : En handbok om att stärka miljömedvetenhet, konsumtionsvanor och användningen av naturresurser för Ungdomscentrat Villa Elba och Karleby Naturskola
Tengman, Carl (2017)
Tengman, Carl
Yrkeshögskolan Novia
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056448
Tiivistelmä
I och med införandet av den nya läroplanen för grundskolan 1.8.2016 ökade behovet av varierande metoder för att stärka och stödja elevernas utveckling och lärande. På begäran av Ungdomscentrat Villa Elba och Karleby naturskola utarbetades en handbok som skulle främja ledarnas pedagogiska verksamhet. Resultatet blev en handbok kallad Ja, det gör vi!
– Drama och miljöpedagogiska metoder för att stärka miljömedvetenhet som publicerats på Villa Elbas hemsida och som kommer att skickas till skolor i Karleby nejden. Övningarna i handboken är utformade för att kunna tillämpas på barn, ungdomar och vuxna. Handbokens är avsedd att fungera som en resurs för såväl ledarna som allmänheten.
Syftet med examensarbetet är att främja den pedagogiska verksamheten vid Ungdomscentra Villa Elba och Karleby naturskola med hjälp av en handbok som kombinerar drama- och miljöpedagogiska metoder. Handboken bygger på litteratur om miljöpedagogik, dramapedagogik och hållbar utveckling. Innehållet i handboken har utarbetats utgående från en enkätundersökning som gjorts i samband med tre testomgångar av handbokens övningar. Med enkäten ville jag utreda övningarnas lämplighet för de olika målgrupperna. As the new educational plan for the primary school came into effect 1.8.2016, the need for varying methods of trengthening and supporting students’ development and learning increased. Youth Centre Villa Elba and the Karleby nature school wished for me to develop a manual, which would benefit their leaders’ pedagogical work. The exercises within the manual are shaped as to be able to be used with children, youths and adults. The manual’s purpose is to function as a resource for the leaders as well as the public. The result is a manual called Ja, det gör vi! – Drama och miljöpedagogiska metoder för att stärka miljömedvetenhet, which has been published on Villa Elba’s home page and which will be sent to schools in the Karleby area.
The purpose of this bachelor's thesis is to promote the pedagogical work at the Youth Centre Villa Elba and Karleby nature school with the aid of the manual, which combines nature and theatre pedagogical methods. I do this based on literature about theater pedagogy, nature pedagogy and sustainable development. I developed the manual’s contents based of a questionnaire survey, which was done in tandem with three test rounds of the manuals exercises. With the survey, I wanted to investigate the exercises suitability for the different target groups.
– Drama och miljöpedagogiska metoder för att stärka miljömedvetenhet som publicerats på Villa Elbas hemsida och som kommer att skickas till skolor i Karleby nejden. Övningarna i handboken är utformade för att kunna tillämpas på barn, ungdomar och vuxna. Handbokens är avsedd att fungera som en resurs för såväl ledarna som allmänheten.
Syftet med examensarbetet är att främja den pedagogiska verksamheten vid Ungdomscentra Villa Elba och Karleby naturskola med hjälp av en handbok som kombinerar drama- och miljöpedagogiska metoder. Handboken bygger på litteratur om miljöpedagogik, dramapedagogik och hållbar utveckling. Innehållet i handboken har utarbetats utgående från en enkätundersökning som gjorts i samband med tre testomgångar av handbokens övningar. Med enkäten ville jag utreda övningarnas lämplighet för de olika målgrupperna.
The purpose of this bachelor's thesis is to promote the pedagogical work at the Youth Centre Villa Elba and Karleby nature school with the aid of the manual, which combines nature and theatre pedagogical methods. I do this based on literature about theater pedagogy, nature pedagogy and sustainable development. I developed the manual’s contents based of a questionnaire survey, which was done in tandem with three test rounds of the manuals exercises. With the survey, I wanted to investigate the exercises suitability for the different target groups.