Mahdollisuus vaikuttaa : Kauhanojan päiväkodin lasten vanhempien kokemuksia vaikuttamisesta varhaiskasvatuksessa
Järvenpää, Marjaana (2017)
Järvenpää, Marjaana
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056503
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää vanhempien mahdollisuuksia vaikuttaa Loimaan kaupungin Kauhanojan päiväkodin varhaiskasvatukseen. Tavoitteena on kasvatusyhteistyön parantaminen päiväkodin ja kodin välillä sekä päiväkodin toiminnan kehittäminen. Vaikuttaminen varhaiskasvatuksen toimintaan luo mahdollisuuden vanhemmille osallisuuden kokemiseen. Selvitän haastattelututkimuksen avulla neljän vanhemman kokemuksia varhaiskasvatukseen vaikuttamisesta, kasvatusyhteistyön toteutumisesta ja osallisuudesta.
Tutkimuksen keskeinen konteksti on varhaiskasvatus. Se on tavoitteellista ja lasten hyvinvointia tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatusta ohjaavat lait sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön kuuluu vuorovaikutus päivähoidon henkilökunnan kanssa ja yhtenäinen toiminta lapsen kokonaisvaltaisen kasvun sekä kehityksen tukemiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastattelun avulla sain tietoa vanhempien näkemyksistä ja kokemuksista kasvatusyhteistyön toteutumisesta, osallisuudesta sekä kehittämisehdotuksista. Merkittävin vaikuttamismahdollisuus tulosten mukaan oli keskustelu kasvatushenkilöstön kanssa. Kasvatusyhteistyössä korostui luottamus ja vanhempien ideoiden kuuntelu. Osallisuuden kokemusta lisäsi yhteiset tapahtumat ja päiväkodin tiivis yhteisöllisyys. Päiväkodin toiminnassa kehittämistä on viestinnän toimivuudessa ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämisessä. Pääasiassa vanhemmat olivat hyvin tyytyväisiä Kauhanojan päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintaan.
Tutkimuksen keskeinen konteksti on varhaiskasvatus. Se on tavoitteellista ja lasten hyvinvointia tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatusta ohjaavat lait sekä valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja paikallinen varhaiskasvatussuunnitelma. Vanhempien kanssa tehtävään yhteistyöhön kuuluu vuorovaikutus päivähoidon henkilökunnan kanssa ja yhtenäinen toiminta lapsen kokonaisvaltaisen kasvun sekä kehityksen tukemiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus. Teemahaastattelun avulla sain tietoa vanhempien näkemyksistä ja kokemuksista kasvatusyhteistyön toteutumisesta, osallisuudesta sekä kehittämisehdotuksista. Merkittävin vaikuttamismahdollisuus tulosten mukaan oli keskustelu kasvatushenkilöstön kanssa. Kasvatusyhteistyössä korostui luottamus ja vanhempien ideoiden kuuntelu. Osallisuuden kokemusta lisäsi yhteiset tapahtumat ja päiväkodin tiivis yhteisöllisyys. Päiväkodin toiminnassa kehittämistä on viestinnän toimivuudessa ja vaikuttamismahdollisuuksien lisäämisessä. Pääasiassa vanhemmat olivat hyvin tyytyväisiä Kauhanojan päiväkodin varhaiskasvatuksen toimintaan.