Ympäristöystävällisyyden kehittäminen pikakuljetuksissa
Hiljanen, Virpi (2017)
Hiljanen, Virpi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056598
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056598
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella pikakuljetusalan yritysten kestävän kehityksen suunnitelmia sekä vertailla yritysten toimia asiakkaiden odotusten kanssa. Tutkimukseen on valittu mukaan kolme globaalia pikakuljetusalan yritystä; DHL Express, DB Schenker sekä TNT. Jokainen näistä toimii pikakuljetusalalla, jonka tarkoituksena on kuljettaa tuotteita asiakkaille jopa alle vuorokaudessa.
Opinnäytetyössä tutkittiin yritysten kestävän kehityksen suunnitelmia ja yritysten tarjoamia kestävän kehityksen palveluita, joita asiakkaiden on mahdollista käyttää lähettäessään tai tilatessaan tuotteita.
Asiakkailta sen sijaan kartoitettiin online-kyselylomakkeen avulla pikakuljetuspalveluiden käyttöä sekä ympäristövaikutusten merkitystä tavaroita kuljetettaessa. Asiakkaita pyydettiin myös kommentoimaan, mikäli he olisivat tai eivät olisi valmiita maksamaan ympäristöystävällisemmästä palvelusta enemmän kuin perinteisestä pikakuljetuspalvelusta.
Opinnäytetyön lopputuloksena todettiin, että useat asiakkaat ovat kiinnostuneet mahdollisesta ympäristöystävällisemmästä palvelusta, mutta yritykset eivät tarjoa, tai tuo näitä palveluita esiin tarpeeksi selkeästi. Olisi myös tärkeää, että asiakas ymmärtäisi mihin mahdollinen ympäristönsuojeluun kohdistettu lisämaksu todellisuudessa menee.
Opinnäytetyössä tutkittiin yritysten kestävän kehityksen suunnitelmia ja yritysten tarjoamia kestävän kehityksen palveluita, joita asiakkaiden on mahdollista käyttää lähettäessään tai tilatessaan tuotteita.
Asiakkailta sen sijaan kartoitettiin online-kyselylomakkeen avulla pikakuljetuspalveluiden käyttöä sekä ympäristövaikutusten merkitystä tavaroita kuljetettaessa. Asiakkaita pyydettiin myös kommentoimaan, mikäli he olisivat tai eivät olisi valmiita maksamaan ympäristöystävällisemmästä palvelusta enemmän kuin perinteisestä pikakuljetuspalvelusta.
Opinnäytetyön lopputuloksena todettiin, että useat asiakkaat ovat kiinnostuneet mahdollisesta ympäristöystävällisemmästä palvelusta, mutta yritykset eivät tarjoa, tai tuo näitä palveluita esiin tarpeeksi selkeästi. Olisi myös tärkeää, että asiakas ymmärtäisi mihin mahdollinen ympäristönsuojeluun kohdistettu lisämaksu todellisuudessa menee.