SOSIAALINEN MERKITYS NUORTEN PELIKONSOLIVERKKO-PELAAMISESSA
Niemelä, Inkeri (2017)
Niemelä, Inkeri
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066624
Tiivistelmä
Kaikenlaisten elektronisten pelien pelaaminen on nykypäivää nuorten keskuudessa ja digitaalisuus kehittyy huimaa vauhtia. Videopelien vaikutuksia on tutkittu pitkään, mutta sen sosiaalinen puoli on jätetty hyvinkin vähälle, jos ei kokonaan pois tutkimuksista.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli 13-29-vuotiaat, jotka pelasivat konsolipelejä. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen sosiaalinen merkitys oli pelikonsoli verkkopelaamisella. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimus ja tätä varten tehtiin sähköinen kysely Webropol-sivustolla, joka julkaistiin yhteystyökumppanin Tilt:n (Popmedia) Facebook-sivuilla.
Tutkimustulosten mukaan nuoret pelasivat suhteellisen aktiivisesti. Suurin osa oli miehiä iältään 24-29-vuotta, jotka pelasivat mielellään kaverin tai muun henkilön kanssa.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että sosiaalisia suhteita siis oli mahdollista löytää pelaamisen kautta, jos nuori osasi käyttää tätä hyödyksi.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli 13-29-vuotiaat, jotka pelasivat konsolipelejä. Tavoitteena oli selvittää, minkälainen sosiaalinen merkitys oli pelikonsoli verkkopelaamisella. Tutkimusmenetelmä oli määrällinen, eli kvantitatiivinen tutkimus ja tätä varten tehtiin sähköinen kysely Webropol-sivustolla, joka julkaistiin yhteystyökumppanin Tilt:n (Popmedia) Facebook-sivuilla.
Tutkimustulosten mukaan nuoret pelasivat suhteellisen aktiivisesti. Suurin osa oli miehiä iältään 24-29-vuotta, jotka pelasivat mielellään kaverin tai muun henkilön kanssa.
Tutkimuksen perusteella voitiin todeta, että sosiaalisia suhteita siis oli mahdollista löytää pelaamisen kautta, jos nuori osasi käyttää tätä hyödyksi.