YHDESSÄ LAPSEN PARHAAKSI -PROJEKTI
Suomela, Mia (2017)
Suomela, Mia
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066618
Tiivistelmä
Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin tilaajana oli Laihian kunnan varhaiskasvatus. Toiminnalliset osuudet toteutettiin Oravametsän päiväkodissa. Kohderyhmän muodostivat päiväkodin henkilöstö ja 3–5 -vuotiaat lapset. Yhdessä lapsen parhaaksi -projekti sisälsi yhteensä kuusi interventiota, joista kaksi oli suunnattu päiväkodin henkilöstölle ja neljä lapsiryhmälle.
Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin tarkoituksena oli vahvistaa päiväkodin henkilöstön perustason osaamista erityistä tukea tarvitseviin lapsiin liittyen. Keskeisenä tavoitteena oli Picture Communication Symbols eli PCS-kuvien käyttäminen sisällöltään erilaisissa pienryhmäinterventioissa. Tavoitteisiin kuului myös päiväkodin henkilöstön näkemysten, tuen tarpeiden ja haasteiden selvittäminen erityistä tukea tarvitseviin liittyen, sekä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen oppaan valmistaminen päiväkodin käyttöön.
Picture Communication Symbols eli PCS-kuvat ovat yksinkertaisia piirroskuvia, joita käytetään yleisesti kommunikoinnin apuvälineenä. Oravametsän päiväkodissa PCS-kuvat ovat käytössä, mutta erityistä tukea tarvitsevien lasten määrän lisääntyessä PCS-kuvien aktiivisempi käyttö on perusteltua.
Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin aikana opinnäytetyöntekijä keräsi palautetta lapsiryhmältä, työelämäohjaajalta ja päiväkodin henkilöstöltä. Omaa suoriutumistaan opinnäytetyöntekijä arvioi itsearvioinnin ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Päiväkodin henkilöstön palautteen mukaan PCS-kuvien käyttö on hyvä ensimmäinen tuen muoto, kun lapsella havaitaan erityisen tuen tarvetta. Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin aikana PCS-kuvien käytön koettiin lisääntyneen päiväkodin arjessa jonkin verran. Päiväkodin henkilöstön arvioiden mukaan Erityistä tukea tarvitsevan lapsen opas oli tiivis ja selkeä kokonaisuus, josta löytyy hyviä vinkkejä, miten lapsen kehitystä voi tukea.
Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin tarkoituksena oli vahvistaa päiväkodin henkilöstön perustason osaamista erityistä tukea tarvitseviin lapsiin liittyen. Keskeisenä tavoitteena oli Picture Communication Symbols eli PCS-kuvien käyttäminen sisällöltään erilaisissa pienryhmäinterventioissa. Tavoitteisiin kuului myös päiväkodin henkilöstön näkemysten, tuen tarpeiden ja haasteiden selvittäminen erityistä tukea tarvitseviin liittyen, sekä Erityistä tukea tarvitsevan lapsen oppaan valmistaminen päiväkodin käyttöön.
Picture Communication Symbols eli PCS-kuvat ovat yksinkertaisia piirroskuvia, joita käytetään yleisesti kommunikoinnin apuvälineenä. Oravametsän päiväkodissa PCS-kuvat ovat käytössä, mutta erityistä tukea tarvitsevien lasten määrän lisääntyessä PCS-kuvien aktiivisempi käyttö on perusteltua.
Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin aikana opinnäytetyöntekijä keräsi palautetta lapsiryhmältä, työelämäohjaajalta ja päiväkodin henkilöstöltä. Omaa suoriutumistaan opinnäytetyöntekijä arvioi itsearvioinnin ja osallistuvan havainnoinnin avulla. Päiväkodin henkilöstön palautteen mukaan PCS-kuvien käyttö on hyvä ensimmäinen tuen muoto, kun lapsella havaitaan erityisen tuen tarvetta. Yhdessä lapsen parhaaksi -projektin aikana PCS-kuvien käytön koettiin lisääntyneen päiväkodin arjessa jonkin verran. Päiväkodin henkilöstön arvioiden mukaan Erityistä tukea tarvitsevan lapsen opas oli tiivis ja selkeä kokonaisuus, josta löytyy hyviä vinkkejä, miten lapsen kehitystä voi tukea.