Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

"Tää on kuitenkin semmonen työ, että tätä tehdään aika paljon sydämellä" : Varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä satakielipedagogiikan toteutumisesta alle kolmevuotiaiden ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä

Mahlanen, Tytti; Pynnönen, Milla (2017)

Avaa tiedosto
Mahlanen_Tytti_Pynnonen_Milla.pdf (879.9Kt)
Lataukset: 


Mahlanen, Tytti
Pynnönen, Milla
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086769
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvattajien näkemyksiä satakielipedagogiikan toteutumisesta alle kolmevuotiaiden ja yli kolmevuotiaiden ryhmissä sekä tehdä näkyväksi satakielipedagogiikan toteutustapoja eri ikäisten lasten ryhmissä. Lisäksi tavoitteena oli tuottaa tietoa Hämeenlinnan kaupungille satakielipedagogiikan toteutumisesta eräässä varhaiskasvatusyksikössä.

Tutkimuksen tietoperusta rakentui tutkimuksen kontekstina toimineen varhaiskasvatuksen sekä satakielipedagogiikan ja varhaiskasvatusikäisen lapsen kehityksen ympärille. Varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja kontekstin lisäksi selvitettiin osallisuuden, lapsilähtöisyyden sekä pedagogisen dokumentoinnin käsitteet. Lisäksi määriteltiin olennaisilta osin Reggio Emilia -pedagogiikka, johon satakielipedagogiikka perustuu.

Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa aineisto hankittiin käyttäen yksilöllistä teemahaastattelua. Tutkimukseen osallistui yhteensä neljä varhaiskasvattajaa yhden päiväkodin kahdesta eri ryhmästä.

Keskeisimmäksi tulokseksi nousi se, että satakielipedagogiikka toteutuu ryhmissä kaupungin varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti. Ryhmissä huomioidaan lasten yksilöllisyys ja toimintaa toteutetaan lapsilähtöisesti. Haasteeksi nousi pedagogisen dokumentoinnin integrointi ryhmien arkeen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste