Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Säteilyturvakeskuksen sisäisten palveluiden kehittäminen

Sievers, Stina (2017)

 
Avaa tiedosto
Sievers_Stina.pdf (7.938Mt)
Lataukset: 


Sievers, Stina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066623
Tiivistelmä
Säteilyturvakeskus (STUK) on sosiaali- ja terveysministeriön alainen viranomainen ja sen tehtävänä on valvoa säteily- ja ydinturvallisuutta Suomessa. Tämän opinnäytetyön tavoit-teena oli tutkia, miten STUKin hallinto-osaston yhteistyö sujuu STUKin muiden osastojen kanssa ja toimivatko sisäiset palvelut toivotulla tavalla.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin strategiaa ja palvelua mukaan lukien sisäinen palvelu. Strategia on ajankohtainen aihe Säteilyturvakeskuksessa, sillä uuden, vuoden 2018 alussa alkavan viisivuotisen strategiakauden suunnittelu on parhaillaan käynnissä. Strategiassa määritellään myös hallinto-osaston asema ja tehtävä. Strategia antaa suun-taviivat toiminnalle seuraavaksi viideksi vuodeksi.

Sisäisten palveluiden toimivuus on tärkeää STUKin substanssiosastoille, että ne pystyvät panostamaan omaan ydinosaamiseensa. Vaikka hallinto-osasto pyrkii auttamaan hallinto-asioissa mahdollisimman hyvin, linjaukset ja yhteiset järjestelmät valtiotasolla tuovat omat sääntönsä kuvioihin. Joskus sisäisten palveluiden sujuvuutta ei arvosteta tarpeeksi, vaik-ka sen heikkous heijastuu monissa organisaatioissa myös ulkoisille asiakkaille.

Tutkimus toteutettiin marraskuussa 2016 Webropol-työkalua käyttäen internet-pohjaisena. Kysely lähetettiin kaikille STUKin työntekijöille, joita oli tutkimuksen tekohet-kellä noin 325. Kyseessä oli näin ollen kokonaistutkimus. Vastauksia tuli yhteensä 108, jolloin vastausprosentiksi muodostui 33. Kyselyn vastauksia analysoitiin Webropolin omil-la raporteilla ja SPSS-tilasto-ohjelmalla. Excel-ohjelmalla tulokset muokattiin taulukoiksi ja kuvioiksi. Vastaajat olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä hallinto-osaston sisäiseen palve-luun, mutta yksikkökohtaisia eroja kuitenkin löytyi. Eniten kritiikkiä kaikkien yksiköiden kohdalla tuli ohjeistuksesta, sen löytämisestä ja ajantasaisuudesta. Tämä on ymmärrettä-vää, sillä intranetistä oikean ohjeistuksen löytäminen saattaa toistaiseksi olla haastavaa. Lisäksi osa ohjeista kaipaa päivitystä. Kritiikin kohteena oli myös yksiköiden näkyvyys ja tiedottaminen.

Tutkimuksen tulokset antoivat tietoa yhteistyön kehittämisen kohteista, sillä suurimmat haasteet ja hyvin jo nykyisellään toimivat asiat selvisivät tutkimuksessa. Hallinto-osaston toimintaa kehitetään parhaillaan, ja monet yksiköt ovat jo aloittaneet ohjeiden päivitys-työn. Intranetin uudistus on tarkoitus tehdä vuonna 2017 ja koko STUKia koskeva sisäis-ten prosessien uudistustyö on aloitettu.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste