Varhaisen tuen malli esimiestyön tukena
Hiltunen, Tellervo (2017)
Hiltunen, Tellervo
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066636
Tiivistelmä
Muutospaineen keskellä toimivan sosiaalipalveluita tuottavan yrityksen tärkein pääoma on yritykseen sitoutunut, ammattitaitoinen ja hyvinvoiva henkilökunta. Varhainen tuki tarkoittaa työntekijän ja työyhteisön hyvinvoinnin ennakoimista ja edistämistä. Tarkoituksena on työyhteisössä tunnistaa työsuoritusta ja työssä selviytymistä heikentäviä tekijöitä ja tarttua niihin välittömästi.
Tutkimuksen tavoitteena oli saattaa yrityksen johtamisosaaminen samalle ammatilliselle tasolle kuin asiakasosaaminenkin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimintatapoja ja raameja esimiestyöhön, joilla tulevaisuudessa kyetään yhdessä henkilökunnan kanssa rakentamaan parempaa työhyvinvointia. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tuottaa ja jalkauttaa aktiiviseen käyttöön varhaisen tuen malli. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työkyvystä, työhyvinvoinnista ja varhaisesta tuesta. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitelty hyvinvoinnin johtamista ja työterveysyhteistyötä, jotka ovat varhaisen tuen olennaisia osa-alueita. Toiminnallinen tutkimus noudatti toimintatutkimusta menetelmänä. Tutkimuksen syklien edetessä kirjallisuuskatsauksen sekä kahden ryhmäkeskustelun perusteella muotoutui yritykseen käyttöön varhaisen tuen malli. Tutkimuksen viimeinen sykli koski mallin mukaisen toiminnan jalkauttamista työryhmille.
Varhaisen tuen malli oli hyödynnettävissä tutkittavassa organisaatiossa tutkimus hetkellä. Tutkimus osoitti, että mallin mukaisella toiminnalla voidaan saada hyviä tuloksia, mutta toiminta vaatii vastuuohjaajien pitkäjänteistä ja systemaattista mallin mukaista toimintaa sekä organisaatiolta saatavaa tukea. Kehitysehdotuksena oli mallin mukaisen toiminnan jalkauttamisen varmistaminen. Jatkotoimenpiteinä ehdotettiin luotavaksi Nollatoleranssiohje sekä Päihdeohjelma. Varhaisen tuen mallissa esitetty korvaavan työn mahdollisuus ja se käytettävyys tulee varmistaa. Kehityskeskusteluiden toteutuminen tulee varmistaa sekä kiinnittää huomio muutosjohtamiseen.
Tutkimuksen tavoitteena oli saattaa yrityksen johtamisosaaminen samalle ammatilliselle tasolle kuin asiakasosaaminenkin. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimintatapoja ja raameja esimiestyöhön, joilla tulevaisuudessa kyetään yhdessä henkilökunnan kanssa rakentamaan parempaa työhyvinvointia. Opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli tuottaa ja jalkauttaa aktiiviseen käyttöön varhaisen tuen malli. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu työkyvystä, työhyvinvoinnista ja varhaisesta tuesta. Teoreettisessa viitekehyksessä on esitelty hyvinvoinnin johtamista ja työterveysyhteistyötä, jotka ovat varhaisen tuen olennaisia osa-alueita. Toiminnallinen tutkimus noudatti toimintatutkimusta menetelmänä. Tutkimuksen syklien edetessä kirjallisuuskatsauksen sekä kahden ryhmäkeskustelun perusteella muotoutui yritykseen käyttöön varhaisen tuen malli. Tutkimuksen viimeinen sykli koski mallin mukaisen toiminnan jalkauttamista työryhmille.
Varhaisen tuen malli oli hyödynnettävissä tutkittavassa organisaatiossa tutkimus hetkellä. Tutkimus osoitti, että mallin mukaisella toiminnalla voidaan saada hyviä tuloksia, mutta toiminta vaatii vastuuohjaajien pitkäjänteistä ja systemaattista mallin mukaista toimintaa sekä organisaatiolta saatavaa tukea. Kehitysehdotuksena oli mallin mukaisen toiminnan jalkauttamisen varmistaminen. Jatkotoimenpiteinä ehdotettiin luotavaksi Nollatoleranssiohje sekä Päihdeohjelma. Varhaisen tuen mallissa esitetty korvaavan työn mahdollisuus ja se käytettävyys tulee varmistaa. Kehityskeskusteluiden toteutuminen tulee varmistaa sekä kiinnittää huomio muutosjohtamiseen.