Markkinointisuunnitelma : yhtyeelle Every Green in May
Rajala, Anu (2017)
Rajala, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086811
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Every Green in May -yhtyeelle markkinointisuunnitelma sosiaalista mediaa ja internetkanavia hyväksikäyttäen. Työssä käsitellään brändin rakentamista ja sen merkitystä viestintään. Eri internetkanavien sisältömarkkinointiin pyrittiin luomaan oma, mutta yhtenäinen linja, jota pystytään toteuttamaan vastaisuudessa. Jokaiseen kanavaan määriteltiin mittarit, joiden avulla markkinointia seurattiin. Tavoitteena oli saada ymmärrys siitä, millaiset markkinointitoimenpiteet olivat kan-nattavia ja mitkä eivät.
Tutkimuksessa vertailin kahden EP:n markkinointia ja sen onnistuneisuutta julkaisupäivästä kahden viikon ajan. Facebook-sivuille, YouTube-kanavaan ja kotisivuille asetettiin mittarit, joita tarkastelemalla ja vertailemalla havainnoitiin julkaisujen tehokkuutta. Viime vuonna tehdyn julkaisun Facebook-päivitykset olivat onnistuneita ja tämän kevään julkaisun osalta YouTube-kanavassa markkinointi oli parantunut edellisestä. Yhtyeen kotisivujen parannukset olivat erinomaisia ja tämä näkyi selvästi eri mittarein tarkasteltuna.
Tutkimustulosten perusteella suosittelisin yhdistelemään onnistuneiksi todettuja tapoja luoda sisältöä. Tulevia julkaisuja markkinoitaessa on muistettava pitää sisältö edelleen yhtenäisenä. Facebookissa voisi jakaa enemmän YouTube-linkkejä, jolloin saataisiin molempiin kanaviin sisältöä ja liikennettä. Kotisivujen sisältöä voisi hyväksikäyttää myös sosiaalisen median kanavissa. Valmiiksi asetetut mittarit auttavat markkinoinnin seuraamisessa tulevaisuudessa.
Tutkimuksessa vertailin kahden EP:n markkinointia ja sen onnistuneisuutta julkaisupäivästä kahden viikon ajan. Facebook-sivuille, YouTube-kanavaan ja kotisivuille asetettiin mittarit, joita tarkastelemalla ja vertailemalla havainnoitiin julkaisujen tehokkuutta. Viime vuonna tehdyn julkaisun Facebook-päivitykset olivat onnistuneita ja tämän kevään julkaisun osalta YouTube-kanavassa markkinointi oli parantunut edellisestä. Yhtyeen kotisivujen parannukset olivat erinomaisia ja tämä näkyi selvästi eri mittarein tarkasteltuna.
Tutkimustulosten perusteella suosittelisin yhdistelemään onnistuneiksi todettuja tapoja luoda sisältöä. Tulevia julkaisuja markkinoitaessa on muistettava pitää sisältö edelleen yhtenäisenä. Facebookissa voisi jakaa enemmän YouTube-linkkejä, jolloin saataisiin molempiin kanaviin sisältöä ja liikennettä. Kotisivujen sisältöä voisi hyväksikäyttää myös sosiaalisen median kanavissa. Valmiiksi asetetut mittarit auttavat markkinoinnin seuraamisessa tulevaisuudessa.