Level and story design in choose your own adventure games
Lyömiö, Sirja (2017)
Lyömiö, Sirja
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086860
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086860
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyi tekstiseikkailupeleihin. Sen aikana tutkittiin seikkailupelien tärkeimpiä rakenteita ja pelimekaniikkoja. Samalla hahmottui, mitä kaikkea pitää ottaa huomioon haarautuvaa tarinaa kirjoittettaessa ja tekstiseikkailua rakennettaessa. Tämän tutkimuksen toivotaan olevan hyödyllinen apuväline kaikille tästä kyseisestä pelityypistä kiinnostuneille, jotka aikovat kirjoittaa oman tarinan.
Tekstiseikkailuja tutkittiin muutaman olemassaolevan esimerkin kautta (Colossal Cave Adventure, Fighting Fantasy: The Warlock of Firetop Mountain, 80 Days), jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mitkä ovat näiden pelien ydinrakenteet ja miten ne näkyvät pelien aikana sekä niiden tarinassa. Näitä rakenteita tutkittiin peleissä esiintyvien esimerkkien kautta.
Tutkimus esitteli myös muutaman ilmaisen työkalun tekstiseikkailuiden kirjoittamista varten. Niistä esiteltiin perustoiminta, sekä mitä vaihtoehtoja ne tarjoavat tarinan kirjoittajalle pelitoimintojen suhteen. Yksi esitellyistä työkaluista (Inklewriter) valittiin tämän tutkimuksen ohella kirjoitetun A Day in Tumbleweed -tarinan kirjoitusalustaksi. Tarinan kirjoitusprosessi sekä aikataulu esiteltiin, jotta ne tarjoaisivat lisätietoa kaikista niistä työvaiheista, joita tarvittiin tarinan kirjoittamiseksi julkaisukuntoon.
Tutkimuksen lopussa toteutettiin pelin käyttäjätestaus nimettömänä kyselylomakkeen kautta. Siihen saatiin yksitoista vastausta, mikä ei riitä kovin luotettavan tuloksen saamiseksi. Siitä huolimatta palaute antoi hyvää tietoa pelin toimintojen sekä tarinan suhteen. Huomattiin, että luotu tarina tarvitsee lisää työstöä toimiakseen paremmin, ja että se oli liian suoraviivainen. Se oli kuitenkin odotettavissa, sillä luotu tekstiseikkailu oli lyhyt ja yksinkertainen.
Tekstiseikkailuja tutkittiin muutaman olemassaolevan esimerkin kautta (Colossal Cave Adventure, Fighting Fantasy: The Warlock of Firetop Mountain, 80 Days), jotta saataisiin parempi käsitys siitä, mitkä ovat näiden pelien ydinrakenteet ja miten ne näkyvät pelien aikana sekä niiden tarinassa. Näitä rakenteita tutkittiin peleissä esiintyvien esimerkkien kautta.
Tutkimus esitteli myös muutaman ilmaisen työkalun tekstiseikkailuiden kirjoittamista varten. Niistä esiteltiin perustoiminta, sekä mitä vaihtoehtoja ne tarjoavat tarinan kirjoittajalle pelitoimintojen suhteen. Yksi esitellyistä työkaluista (Inklewriter) valittiin tämän tutkimuksen ohella kirjoitetun A Day in Tumbleweed -tarinan kirjoitusalustaksi. Tarinan kirjoitusprosessi sekä aikataulu esiteltiin, jotta ne tarjoaisivat lisätietoa kaikista niistä työvaiheista, joita tarvittiin tarinan kirjoittamiseksi julkaisukuntoon.
Tutkimuksen lopussa toteutettiin pelin käyttäjätestaus nimettömänä kyselylomakkeen kautta. Siihen saatiin yksitoista vastausta, mikä ei riitä kovin luotettavan tuloksen saamiseksi. Siitä huolimatta palaute antoi hyvää tietoa pelin toimintojen sekä tarinan suhteen. Huomattiin, että luotu tarina tarvitsee lisää työstöä toimiakseen paremmin, ja että se oli liian suoraviivainen. Se oli kuitenkin odotettavissa, sillä luotu tekstiseikkailu oli lyhyt ja yksinkertainen.