Kyläkaupan Sisustuspäivä -tapahtuman suunnittelu, toteuttaminen ja onnistumisen arviointi
Kaunisto, Julia (2017)
Kaunisto, Julia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086921
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen, ja se koostuu kirjallisesta raportista sekä toiminnallisesta osasta eli produktiosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa tapahtuma sekä lopuksi arvioida sen onnistuminen. Järjestettävä tapahtuma oli Kyläkaupan Sisustuspäivä ja toimeksiantajana Veljekset Keskinen Oy.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli onnistuneen sisustustapahtuman järjestäminen, jonka päätavoitteena oli sisustus- ja remontointituotteiden myynninedistäminen. Tapahtuman toisena tavoitteena oli viestiä asiakkaille, että Veljekset Keskinen Oy:n tuotevalikoimassa on tarjolla laajasti suomalaisia sisustusbrändejä. Kolmantena tavoitteena oli lisätä asiakkaiden tietoutta siitä, että Veljekset Keskinen Oy:n rautapuolella on laaja valikoima remontointituotteita, kuten maaleja ja tapetteja sekä niiden oheistuotteita. Tapahtumalla pyrittiin siihen, että seuraavan kerran, kun asiakas remontoi tai sisustaa, hänelle tulisi mieleen Veljekset Keskinen Oy:n tuotetarjonta.
Työssä käsitellään ensin teoriassa tapahtuman järjestämisprosessia ja lopuksi kuvataan toiminnallinen osuus. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään onnistuneen tapahtuman luomista projektityöskentelyn avulla, sen edellytyksiä ja lähtökohtien määrittelyjä sekä tapahtumien elämyksellisyyttä. Toisessa pääluvussa tarkastellaan tapahtuman järjestämisprosessia, joka sisältää suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheet. Kolmannessa pääluvussa käsitellään tapahtumamarkkinointia ja myynninedistämistä. Toiminnallisen osion kuvauksessa eli neljännessä pääluvussa kuvataan Kyläkaupan Sisustuspäivä -tapahtuman suunnittelu, toteuttaminen ja jälkitoimenpiteet.
Tapahtuman onnistuminen arvioitiin palautekyselyn avulla sekä tapahtumapäivän myyntien vertailulla edellisvuoden samaan ajankohtaan. Palautekyselyn kautta saatiin pääasiassa positiivista palautetta tapahtumasta, mutta myös joitakin hyviä kehitysehdotuksia. Tapahtumapäivän myyntien vertailu edellisvuoteen osoitti, että tapahtuma edisti tapahtumassa esillä olleiden brändien myyntejä. Tapahtuman voidaan siis todeta saavuttaneen tavoitteet, sillä asiakkaat viihtyivät tapahtumassa ja myynnit kasvoivat odotetusti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli onnistuneen sisustustapahtuman järjestäminen, jonka päätavoitteena oli sisustus- ja remontointituotteiden myynninedistäminen. Tapahtuman toisena tavoitteena oli viestiä asiakkaille, että Veljekset Keskinen Oy:n tuotevalikoimassa on tarjolla laajasti suomalaisia sisustusbrändejä. Kolmantena tavoitteena oli lisätä asiakkaiden tietoutta siitä, että Veljekset Keskinen Oy:n rautapuolella on laaja valikoima remontointituotteita, kuten maaleja ja tapetteja sekä niiden oheistuotteita. Tapahtumalla pyrittiin siihen, että seuraavan kerran, kun asiakas remontoi tai sisustaa, hänelle tulisi mieleen Veljekset Keskinen Oy:n tuotetarjonta.
Työssä käsitellään ensin teoriassa tapahtuman järjestämisprosessia ja lopuksi kuvataan toiminnallinen osuus. Ensimmäisessä pääluvussa käsitellään onnistuneen tapahtuman luomista projektityöskentelyn avulla, sen edellytyksiä ja lähtökohtien määrittelyjä sekä tapahtumien elämyksellisyyttä. Toisessa pääluvussa tarkastellaan tapahtuman järjestämisprosessia, joka sisältää suunnittelu-, toteutus- ja jälkimarkkinointivaiheet. Kolmannessa pääluvussa käsitellään tapahtumamarkkinointia ja myynninedistämistä. Toiminnallisen osion kuvauksessa eli neljännessä pääluvussa kuvataan Kyläkaupan Sisustuspäivä -tapahtuman suunnittelu, toteuttaminen ja jälkitoimenpiteet.
Tapahtuman onnistuminen arvioitiin palautekyselyn avulla sekä tapahtumapäivän myyntien vertailulla edellisvuoden samaan ajankohtaan. Palautekyselyn kautta saatiin pääasiassa positiivista palautetta tapahtumasta, mutta myös joitakin hyviä kehitysehdotuksia. Tapahtumapäivän myyntien vertailu edellisvuoteen osoitti, että tapahtuma edisti tapahtumassa esillä olleiden brändien myyntejä. Tapahtuman voidaan siis todeta saavuttaneen tavoitteet, sillä asiakkaat viihtyivät tapahtumassa ja myynnit kasvoivat odotetusti.