Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sisäisen viestinnän kehittäminen työterveyshuollon organisaatiossa : intranetin käyttöönotto ja kehittäminen

Ylikorpi, Sanna (2017)

Avaa tiedosto
Ylikorpi_Sanna.pdf (1.732Mt)
Lataukset: 


Ylikorpi, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705066633
Tiivistelmä
Työyhteisöviestintä on olennainen osa toimivaa työyhteisöä ja viestinnän toimivuus on edellytys organisaation toiminnalle ja menestykselle. Jatkuvasti muuttuva ja kehittyvä työelämä lisää vaatimuksia organisaatioiden toimivien tiedonkulkujärjestelmien kehittämiseksi. Liikkuva työ ja etätyö ovat osa nykyaikaa ja ne tulevat todennäköisesti tulevaisuudessa vielä lisääntymään soveltuvin osin myös terveydenhuoltoalalla. Sujuva tiedonkulku ja tiedonhallinta ovat tärkeä osa jokaisen organisaation laadunhallintaa.

Kehittämisprojektin tavoitteena oli kehittää Länsirannikon Työterveys Oy:n sisäistä viestintää ja tiedonkulkua ottamalla käyttöön organisaatioon oma sisäinen intranet. Länsirannikon Työterveys Oy on työterveyshuoltopalveluita tuottava osakeyhtiö joka on perustettu vuonna 2012. Länsirannikon Työterveys Oy:llä on kuusi omaa toimipistettä Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueella. Kasvavalla organisaatiolla oli tarve saada oma sisäinen intranet jatkuvasti kehittyvän työn tueksi ja työyhteisön viestinnän apuvälineeksi.

Projektin alussa ennen varsinaisen intranetin rakentamista tehtiin henkilöstölle ryhmähaastattelut joiden tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, minkälaisia haasteita Länsirannikon Työterveys Oy:n henkilöstö on kokenut viestinnässä ja mitä henkilöstö toivoo tulevan intranetin toiminnoilta, sisällöiltä ja rakenteelta. Intranetin rakentamisen pohjana käytettiin organisaation laatukäsikirjaa ja rakentamisessa hyödynnettiin lisäksi näitä henkilöstöltä haastatteluissa nousseita ideoita, toiveita ja tarpeita. Intranetin rakentamisen jälkeen käyttöönotto toteutettiin asteittain. Kolmen kuukauden kuluttua käyttöönotosta tehtiin käyttäjille webpropol-kysely, jonka tavoitteena oli koota käyttäjien kokemuksia ja toiveita intranetin edelleen kehittämiseksi.

Projektin tuloksena otettiin käyttöön uusi intranet, jonka toimintoja ja käytännöllisyyttä kehitetään tulevaisuudessa edelleen käyttäjien tarpeet huomioiden. Kyselyn tuloksien perusteella henkilöstö oli pääosin tyytyväisiä uuteen intranetiin, vaikka se oli tehdyn kyselyn aikaan vielä osittain rakenteilla. Kyselyn tekeminen koettiin hyödylliseksi intranetin jatkokehityksen kannalta. Projektiorganisaation näkökulmasta henkilöstön mukaan ottaminen kehittämisprojektiin ryhmähaastattelujen ja kyselyn kautta todettiin hyödylliseksi myös uuden työvälineen implementoinnin näkökulmasta; osallistava ote vaikuttaa työyhteisön valmiuteen ottaa uusia työvälineitä käyttöön. Intranetin kehittämisessä on tärkeää kuunnella loppukäyttäjiä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste