Verkkokaupan sisältömarkkinoinnin kehittäminen : case: Jalkahoitokauppa.fi
Muukkonen, Nina (2017)
Muukkonen, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705086946
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan sisältömarkkinointia verkkokaupan näkökulmasta. Opinnäytetyön toimeksiantaja on vuonna 2016 perustettu Jalkahoitokauppa.fi, jonka sisältömarkkinointia pyritään kehittämään teorian sekä tutkimuksen pohjalta.
Teoriaosuudessa perehdytään sisältömarkkinoinnin käsitteeseen ja keinoihin sekä sisältöstrategiaan. Tutkimusosuudessa keskitytään kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka laadittiin Jalkahoitokaupan asiakkaille huhtikuussa 2017.
Kyselytutkimus toteutettiin SurveyMonkey -verkkokyselynä. Sen tavoitteena oli saada tietoa Jalkahoitokaupan kohderyhmästä sekä sitä kiinnostavasta sisällöstä. Lisäksi tutkittiin, miten verkkokaupan eri osa-alueissa oli onnistuttu ja missä olisi vielä kehitettävää.
Kyselyyn vastasi kahdessa viikossa 169 henkilöä, mikä ylitti sadan vastaajan ennakko-odotukset reilusti. Kyselytulokset analysoitiin sanallisesti ja graafisesti. Niiden perusteella Jalkahoitokaupalla menee erittäin hyvin kokonaisarvosanan ollessa 3,8 asteikolla 1-5. Joitain kehittämisehdotuksia kuitenkin löytyi esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja hakusanamainontaan liittyen. Tutkimus oli hyödyllinen, sillä sen ansiosta yrityksen resurssit voidaan kohdistaa tarpeellisten asioiden kehittämiseen.
Teoriaosuudessa perehdytään sisältömarkkinoinnin käsitteeseen ja keinoihin sekä sisältöstrategiaan. Tutkimusosuudessa keskitytään kvantitatiiviseen kyselytutkimukseen, joka laadittiin Jalkahoitokaupan asiakkaille huhtikuussa 2017.
Kyselytutkimus toteutettiin SurveyMonkey -verkkokyselynä. Sen tavoitteena oli saada tietoa Jalkahoitokaupan kohderyhmästä sekä sitä kiinnostavasta sisällöstä. Lisäksi tutkittiin, miten verkkokaupan eri osa-alueissa oli onnistuttu ja missä olisi vielä kehitettävää.
Kyselyyn vastasi kahdessa viikossa 169 henkilöä, mikä ylitti sadan vastaajan ennakko-odotukset reilusti. Kyselytulokset analysoitiin sanallisesti ja graafisesti. Niiden perusteella Jalkahoitokaupalla menee erittäin hyvin kokonaisarvosanan ollessa 3,8 asteikolla 1-5. Joitain kehittämisehdotuksia kuitenkin löytyi esimerkiksi sosiaaliseen mediaan ja hakusanamainontaan liittyen. Tutkimus oli hyödyllinen, sillä sen ansiosta yrityksen resurssit voidaan kohdistaa tarpeellisten asioiden kehittämiseen.