”Jos joka päivä 2-3 riviä jaksaisi kirjoittaa mielialapäiväkirjaa” : Kahden mielenterveyskuntoutujan kokemukset OmaHyviksen merkityksestä arjenhallinnan tukena
Kangas-Tuhkio, Taina; Hämäläinen, Hanna-Maija; Halonen, Jutta (2010)
Kangas-Tuhkio, Taina
Hämäläinen, Hanna-Maija
Halonen, Jutta
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166528
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona, jonka saimme Virike Ry:ltä. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka OmaHyvis palvelee valitsemiamme vapaaehtoisia mielenterveyskuntoutujia. Keräsimme kuntoutujilta palautetta siitä, millaisia kehittämisehdotuksia heillä on käyttäjinä palvelun suhteen. Tarkastelimme, kuinka OmaHyvis voisi osaltaan edesauttaa mielenterveyskuntoutujien arjessa selviytymistä.
Käsittelemme teoriaosuudessa aiheita mielenterveyskuntoutujan kannalta. Aihealueet ovat mielenterveyskuntoutuja ja arjen hallinta sekä mielenterveyskuntoutuja ja uuden taidon oppiminen. Kerromme tarkemmin terveysaiheisista internet-palveluista ja kuinka sähköiset terveyspalvelut tukevat mielenterveyskuntoutujan arkea. Opinnäytetyömme kannalta oleellista on käsitellä mielenterveyskuntoutujan ohjausta sekä siihen liittyvää vuorovaikutusta ja asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyön aineiston kokosimme laatimaamme kyselylomaketta käyttäen. Yhden haastattelun suoritimme yksilöhaastatteluna kasvokkain ja toisen sähköpostikyselynä. Haastateltavina oli yhteensä neljä kuntoutujaa, joista kahdelta saimme vastaukset kysymyksiimme. Haastatteluista saadut vastaukset purimme ja analysoimme teemoittain.
Kävi ilmi, että jonkinlainen terveyskansio on hyödyllinen mielenterveyskuntoutujien arjessa. Siitä millainen sen tulisi olla, on eriäviä mielipiteitä. Vaikka teknologia kehittyy, ei voida olettaa, että kaikki toimisi sen mukaisesti. Jotkut kokevat sähköisen version helppokäyttöiseksi ja kokevat, että siitä on apua arjessa. Toisille sähköinen versio voi olla vaikeakäyttöinen, heiltä voi puuttua uskallus, osaaminen tai motivaatio asiaa kohtaan.
Käsittelemme teoriaosuudessa aiheita mielenterveyskuntoutujan kannalta. Aihealueet ovat mielenterveyskuntoutuja ja arjen hallinta sekä mielenterveyskuntoutuja ja uuden taidon oppiminen. Kerromme tarkemmin terveysaiheisista internet-palveluista ja kuinka sähköiset terveyspalvelut tukevat mielenterveyskuntoutujan arkea. Opinnäytetyömme kannalta oleellista on käsitellä mielenterveyskuntoutujan ohjausta sekä siihen liittyvää vuorovaikutusta ja asiakaslähtöisyyttä.
Opinnäytetyön aineiston kokosimme laatimaamme kyselylomaketta käyttäen. Yhden haastattelun suoritimme yksilöhaastatteluna kasvokkain ja toisen sähköpostikyselynä. Haastateltavina oli yhteensä neljä kuntoutujaa, joista kahdelta saimme vastaukset kysymyksiimme. Haastatteluista saadut vastaukset purimme ja analysoimme teemoittain.
Kävi ilmi, että jonkinlainen terveyskansio on hyödyllinen mielenterveyskuntoutujien arjessa. Siitä millainen sen tulisi olla, on eriäviä mielipiteitä. Vaikka teknologia kehittyy, ei voida olettaa, että kaikki toimisi sen mukaisesti. Jotkut kokevat sähköisen version helppokäyttöiseksi ja kokevat, että siitä on apua arjessa. Toisille sähköinen versio voi olla vaikeakäyttöinen, heiltä voi puuttua uskallus, osaaminen tai motivaatio asiaa kohtaan.