Uskontokasvatus Tornion ja Ylivieskan esiopetuksessa
Hänninen, Jaana; Hurtig, Henriikka (2010)
Hänninen, Jaana
Hurtig, Henriikka
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004186569
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004186569
Tiivistelmä
Halusimme tutkimuksessamme tarkastella miten kotikaupunkiemme Ylivieskan ja Tornion esiopetuksessa uskontokasvatus näkyy, miten se järjestetään, mitä otetaan huomioon ja miten monikulttuurisuus vaikuttaa uskontokasvatukseen. Halusimme myös kartoittaa ohjaajien omia mielipiteitä siitä miten he järjestävät opetuksen ja miten uskonto-kasvatus on aikaa myöten muuttunut. Toteutimme tutkimuksen kyselylomakkeilla ryhmien vastaaville. Torniosta vastauksia tuli 10/10 ja Ylivieskasta 7/15. Teoriaosassa olemme koonneet tietoa esiopetuksesta, lasten uskonnollisesta kehityksestä, uskontokasvatuksesta sekä monikulttuurisuuden vaikutuksista. Lisäksi käymme läpi valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteet ja Ylivieskan ja Tornion opetussuunnitelmat.
Iso osa vastanneista kertoo uskontokasvatuksen olevan tärkeä osa opetusta. Ohjaajat kokivat myös tärkeäksi yhteistyön seurakuntien kanssa. Monikulttuurisuus ei vaikuttanut kovin vahvasti opetukseen, mutta ohjaajat kokivat uskontokasvatuksen muuttuneen vuosien myötä, esimerkiksi vanhempien kirkosta eroamisen vuoksi.
Iso osa vastanneista kertoo uskontokasvatuksen olevan tärkeä osa opetusta. Ohjaajat kokivat myös tärkeäksi yhteistyön seurakuntien kanssa. Monikulttuurisuus ei vaikuttanut kovin vahvasti opetukseen, mutta ohjaajat kokivat uskontokasvatuksen muuttuneen vuosien myötä, esimerkiksi vanhempien kirkosta eroamisen vuoksi.