Kokemuksellisia toteutuksia yrittäjyyskoulutuksessa : Yrittäjän ammattitutkintoon vamlistava koulutus
Peuna, Päivi; Saarela-Myllylä, Anita (2010)
Peuna, Päivi
Saarela-Myllylä, Anita
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004136428
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tavoitteena oli luoda kokonaisvaltaisen oppimisen prosessi sekä lisätä kokemuksellisia oppimismenetelmiä ja toiminnallisuutta oppimisprosessiin Koillis-Suomen Aikuiskoulutus Oy:n yrittäjän ammattitutkintoon valmistavassa koulutuksessa. Tavoitteena oli myös kehittää ja vahvistaa yrittäjäkouluttajien taitoja ohjata toiminnallisia tehtäviä kannustavasti ja yrittäjäopiskelijoiden reflektiivistä itseohjautuvuutta lisäten. Harjoitusyritystoiminnalla ja muilla toiminnallisilla tehtävillä pyrittiin lisäksi vahvistamaan opiskelijoiden yhteistoiminnallisuutta.
Humanistiseen psykologiaan pohjautuvassa kokemuksellisessa oppimisessa korostetaan Kolbin kehän mukaisesti oppijan omaa kokemusta opittavasta asiasta, itsereflektiota, käsitteellistämistä ja toiminnan kautta oppimista. Yrittäjäpersoonassa korostuvat monet humanistisen ihmiskäsityksen ominaisuudet. Yrittäjällä on motivaatio, vapaa tahto ja vastuu, minkä lisäksi yrittäjän on kaiken aikaa reflektoitava toimintaansa suhteessa itseensä ja toimintaympäristöönsä.
Yrittäjyyskoulutuksen toiminnallisiin menetelmiin liittyvä kehittämishanke toteutettiin pääosin vuoden 2009 aikana. Kehittämishankkeessa käynnistettiin harjoitusyritystoiminta sekä suunniteltiin ja testattiin muutama kokemuksellisen oppimisen menetelmä: Learning Café ”Kahvila Karuselli”, Päivä maaseutumatkailuyrityksessä ja Valtavaaran vaellus. Harjoitusyritystoiminnalle laadittiin oma yrittäjän ammattitutkinnon opetussuunnitelmaan perustuva oppimissuunnitelma, jonka pohjalta rakennettiin lähikoulutuspäivien sisällöt. Kehittämishanke lisäsi yrittäjäkouluttajien pedagogista osaamista toiminnallisten tehtävien toteutuksessa sekä ymmärrystä ohjaamisen ja neuvonnan tärkeydestä opiskelijoiden itseohjautuvuuden kehittymisessä. Toiminnalliset menetelmät lisäsivät mm. opiskelijoiden reflektointi- ja vuorovaikutustaitoja, itseohjautuvuutta ja yhteistoiminnallisuutta.
Harjoitusyritystoiminta on oppimisympäristö, joka haastaa sekä opettajan että opiskelijan ja tarjoaa mahdollisuuden monipuoliseen, kokonaisvaltaiseen oppimiseen.
Humanistiseen psykologiaan pohjautuvassa kokemuksellisessa oppimisessa korostetaan Kolbin kehän mukaisesti oppijan omaa kokemusta opittavasta asiasta, itsereflektiota, käsitteellistämistä ja toiminnan kautta oppimista. Yrittäjäpersoonassa korostuvat monet humanistisen ihmiskäsityksen ominaisuudet. Yrittäjällä on motivaatio, vapaa tahto ja vastuu, minkä lisäksi yrittäjän on kaiken aikaa reflektoitava toimintaansa suhteessa itseensä ja toimintaympäristöönsä.
Yrittäjyyskoulutuksen toiminnallisiin menetelmiin liittyvä kehittämishanke toteutettiin pääosin vuoden 2009 aikana. Kehittämishankkeessa käynnistettiin harjoitusyritystoiminta sekä suunniteltiin ja testattiin muutama kokemuksellisen oppimisen menetelmä: Learning Café ”Kahvila Karuselli”, Päivä maaseutumatkailuyrityksessä ja Valtavaaran vaellus. Harjoitusyritystoiminnalle laadittiin oma yrittäjän ammattitutkinnon opetussuunnitelmaan perustuva oppimissuunnitelma, jonka pohjalta rakennettiin lähikoulutuspäivien sisällöt. Kehittämishanke lisäsi yrittäjäkouluttajien pedagogista osaamista toiminnallisten tehtävien toteutuksessa sekä ymmärrystä ohjaamisen ja neuvonnan tärkeydestä opiskelijoiden itseohjautuvuuden kehittymisessä. Toiminnalliset menetelmät lisäsivät mm. opiskelijoiden reflektointi- ja vuorovaikutustaitoja, itseohjautuvuutta ja yhteistoiminnallisuutta.
Harjoitusyritystoiminta on oppimisympäristö, joka haastaa sekä opettajan että opiskelijan ja tarjoaa mahdollisuuden monipuoliseen, kokonaisvaltaiseen oppimiseen.