Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjaavan koulutuksen merkitys työttömän työllistymisprosessissa

Vattulainen, Anne (2010)

 
Avaa tiedosto
Vattulainen_Anne.pdf (331.7Kt)
Lataukset: 


Vattulainen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004166546
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli ohjaavan koulutuksen merkitys työttömän työllistymisprosessissa. Tavoitteena oli selvittää sitä, miten ohjaava koulutus edistää työllistymistä.

Selvitys tehtiin alan kirjallisuuteen ja kirjoittajan omiin ohjaavan opettajan kokemuksiin pohjautuen. Aihetta käsiteltiin kolmen laajemman teeman kautta, joita olivat työttömyys ja työllistyminen työttömän näkökulmasta, ohjaava koulutus (sisältö ja tavoitteet) ja kolmantena kysymys siitä, miten ohjaava koulutus voi auttaa työllistymisessä, johon olennaisesti vaikuttavat motivaatio, osaamisen tunnistaminen ja jatko-ohjaus.

Ohjaavasta koulutuksesta saatava hyöty työllistymiseen on sitä suurempi, mitä korkeampi on opiskelijan motivaatio työllistymiseen, mitä selkeämmin koulutuksessa painotetaan osaamisen tunnistamista (henkilökohtaistamismääräys 2006) ja mitä systemaattisempaa on jatko-ohjaus, jota työtön saa koulutuksen jälkeen TE-toimistossa työllistymissuunnitelmansa eteenpäin viemiseksi.

Ohjaavia koulutuksia tarkastellaan usein yksipuolisesti määrällisten tulosten pohjalta, jolloin laadulliset tulokset jäävät vähäiselle huomiolle. Niitä voidaan myös verrata ammatilliseen koulutukseen, vaikka ne eivät ole vertailukelpoisia keskenään. Ohjaavien koulutusten ohjauksellista työotetta olisi syytä levittää laajemmalle sekä ammatilliseen koulutukseen että erityisesti työ- ja elinkeinotoimistoihin, jotka tuottavat peruspalveluja työttömille. Ohjaavissa koulutuksissa kannattaisi painottaa entistä enemmän osaamisen tunnistamista, joka voisi nopeuttaa ammatillisten tutkintojen suorittamista ja sitä kautta työllistymistä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste