Ajouramallien luotettavuusselvitys : Linja-autojen ajourien vertailu kenttäkokeiden ja tietokonemallinnusten välillä
Nguyen, Tu (2017)
Nguyen, Tu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107329
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu HSL:n teettämään selvitykseen, jonka tavoitteena oli tutkia ajouramallinnusohjelmalla (AutoTURN) luotuja ajouria ja vertailla niitä kenttäkokeissa saatuihin mittaustuloksiin, jotka saatiin paikallistamisjärjestelmävastaanottimien (GNSS) avulla. Vertailulla haluttiin selvittää eroavaisuuksia tietokonemallinnusohjelmalla (AutoTURN) luotujen ja GNSS-vastaanottimilla mitattujen ajourien välillä.
Työn tarkoituksena oli selvittää linja-autojen peränylityksiä ja kääntymisten tilantarpeita kenttäkokeiden ajotilanteissa ja arvioida mahdollisia peränylitysriskejä todellisessa liikenteessä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, onko Liikenneviraston ohjeistuksen mukainen linja-auton mitoitusajoneuvo (LAT 15 metriä) riittävän kattava edustamaan HSL:n alueella liikennöiviä telilinja-autoja, jotka on varustettu kääntyvällä telillä.
Tuloksista voidaan todeta, että mitoitusajoneuvo (LAT) ei edusta riittävästi kääntyvätelisiä kolmiakselia linja-autoja. Ajourien erot tulivat esiin erityisesti linja-autojen käännöksen aikana sisäkyljen vaatimassa tilassa (1,6 metriä enemmän mitoitusajoneuvolla) sekä peränylityksissä (0,6 metriä vähemmän). Lisäksi AutoTURN-ohjelmaan luotiin testattujen linja-autojen mittoja vastaavat ajoneuvot, jolloin ajourat erosivat enimmillään 0,2 metriä. Tuloksista nähdään ohjelmiston olevan riittävän tarkka mallintamaan todellisuutta jäljitteleviä ajouria jäykkärunkoisten linja-autojen osalta.
Vaikka nykyohjeistuksen mukainen telilin-ja-auton mitoitusajoneuvo (LAT) on tilantarpeeltaan merkittävästi todellisia linja-autoja suurempi, se on liikennetekniseen mitoitukseen kuitenkin useimmiten sopiva. Tällöin voidaan huomioida riittävästi vaihtelevan kaluston ja ajotapojen vaikutus, mutta peränylitystilanteissa mitoitusajoneuvo ei edusta tarpeeksi hyvin kääntyvätelisten linja-autojen ominaisuuksia.
Työn tarkoituksena oli selvittää linja-autojen peränylityksiä ja kääntymisten tilantarpeita kenttäkokeiden ajotilanteissa ja arvioida mahdollisia peränylitysriskejä todellisessa liikenteessä. Tämän lisäksi haluttiin selvittää, onko Liikenneviraston ohjeistuksen mukainen linja-auton mitoitusajoneuvo (LAT 15 metriä) riittävän kattava edustamaan HSL:n alueella liikennöiviä telilinja-autoja, jotka on varustettu kääntyvällä telillä.
Tuloksista voidaan todeta, että mitoitusajoneuvo (LAT) ei edusta riittävästi kääntyvätelisiä kolmiakselia linja-autoja. Ajourien erot tulivat esiin erityisesti linja-autojen käännöksen aikana sisäkyljen vaatimassa tilassa (1,6 metriä enemmän mitoitusajoneuvolla) sekä peränylityksissä (0,6 metriä vähemmän). Lisäksi AutoTURN-ohjelmaan luotiin testattujen linja-autojen mittoja vastaavat ajoneuvot, jolloin ajourat erosivat enimmillään 0,2 metriä. Tuloksista nähdään ohjelmiston olevan riittävän tarkka mallintamaan todellisuutta jäljitteleviä ajouria jäykkärunkoisten linja-autojen osalta.
Vaikka nykyohjeistuksen mukainen telilin-ja-auton mitoitusajoneuvo (LAT) on tilantarpeeltaan merkittävästi todellisia linja-autoja suurempi, se on liikennetekniseen mitoitukseen kuitenkin useimmiten sopiva. Tällöin voidaan huomioida riittävästi vaihtelevan kaluston ja ajotapojen vaikutus, mutta peränylitystilanteissa mitoitusajoneuvo ei edusta tarpeeksi hyvin kääntyvätelisten linja-autojen ominaisuuksia.