Elbilens miljöpåverkan
Lehtonen, Alvar (2017)
Lehtonen, Alvar
Yrkeshögskolan Arcada
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097007
Tiivistelmä
Elbilen är framtidens fordon och blir populärare stund för stund. I detta arbete har elbi-lens miljöpåverkan betraktats ur ett globalt och ett finskt perspektiv. Målet var att ge en kort inblick i elbilshelheten med koncentration på miljöaspekter. I arbetet betraktas energianvändning, utsläpp, produktion samt framtidsvyer.
Syftet med arbetet var att nå en opartisk helhet med pålitliga fakta och på så sätt bygga upp en text som beskriver elbilens miljöpåverkan. Centrala frågan genom hela arbetet var: hur miljövänlig är elbilen i verkligheten? Forskningen drevs av tanken att elbilen inte är den miljöhjälte som popkultur och medier målar upp. Oberoende av detta var arbetet ett sätt för skribenten att uttrycka sina tankar inom ämnet.
Resultaten tyder gott för framtiden i länder där elproduktionen är fri från höga utsläpp, även om elproduktionen är endast en del av elbilens utsläppskällor. Det som ofta ignoreras i medier är råvarornas framställning och återvinning, som orsakar betydligt mera utsläpp än bränslebilens utsläpp.
Arbetet är avgränsat till att närmast behandla miljöfrågor medan ekonomifrågor har tagits i beaktande, men inte besvarats. The electric car is a vehicle of the future and it is becoming more and more popular. In this thesis work the electric car´s environmental impact is considered from a Finnish and a global perspective. The goal was to provide a brief insight into the electric car as a whole, while the main focus has been on environmental aspects. This thesis contains answers regarding energy use, emissions, car production and the future of the electric car.
The aim of the thesis was to achieve an overall look in to the electric car, with reliable facts describing its environmental impact. The central question throughout the thesis has been: how environmentally friendly is the electric car in reality? The research was driven by the idea that the electric car is not the environmental hero pop culture and media show it is.
The results indicate a bright future for countries where electricity production has low emissions, although electricity is only a part of the electric cars emission footprint. The batteries raw materials life cycle is often ignored, which cause significantly more emissions than raw materials used in vehicles powered by fossil fuels.
This thesis consists mostly of environmental issues, while most economic aspects have been considered but left unanswered.
Syftet med arbetet var att nå en opartisk helhet med pålitliga fakta och på så sätt bygga upp en text som beskriver elbilens miljöpåverkan. Centrala frågan genom hela arbetet var: hur miljövänlig är elbilen i verkligheten? Forskningen drevs av tanken att elbilen inte är den miljöhjälte som popkultur och medier målar upp. Oberoende av detta var arbetet ett sätt för skribenten att uttrycka sina tankar inom ämnet.
Resultaten tyder gott för framtiden i länder där elproduktionen är fri från höga utsläpp, även om elproduktionen är endast en del av elbilens utsläppskällor. Det som ofta ignoreras i medier är råvarornas framställning och återvinning, som orsakar betydligt mera utsläpp än bränslebilens utsläpp.
Arbetet är avgränsat till att närmast behandla miljöfrågor medan ekonomifrågor har tagits i beaktande, men inte besvarats.
The aim of the thesis was to achieve an overall look in to the electric car, with reliable facts describing its environmental impact. The central question throughout the thesis has been: how environmentally friendly is the electric car in reality? The research was driven by the idea that the electric car is not the environmental hero pop culture and media show it is.
The results indicate a bright future for countries where electricity production has low emissions, although electricity is only a part of the electric cars emission footprint. The batteries raw materials life cycle is often ignored, which cause significantly more emissions than raw materials used in vehicles powered by fossil fuels.
This thesis consists mostly of environmental issues, while most economic aspects have been considered but left unanswered.