Haukivuoren alueen markkinointiviestintäsuunnitelma
Suontakanen, Niina; Aalto, Roosa (2017)
Suontakanen, Niina
Aalto, Roosa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107418
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107418
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Haukivuoren aluetta kehittämään markkinointiviestintäänsä ja parantamaan alueesta saatavaa mielikuvaa luomalla markkinointiviestintäsuunnitelma. Tutkimusongelmana oli selvittää miten Haukivuoren alueesta tulisi viestiä sen tunnettuuden lisäämiseksi ja pysyvien- sekä vapaa-ajan asukkaiden houkuttelemiseksi.
Opinnäytetyön toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin paikallisia henkilöitä sekä toimeksiantajan valitsemia toimijaosapuolia ja asiantuntijoita. Haastattelujen avulla selvitettiin Haukivuoren alueen ja sen markkinointiviestinnän vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia sekä uhkia.
Työn kannalta oleellisimpien tutkimustulosten mukaan Haukivuoren alueen heikkoudeksi nähdään viestinnän puutteellisuus. Alueelta kuitenkin löytyy monia tekijöitä, joista se voi viestiä päästäkseen tavoitteisiinsa. Alueen suurin vahvuus on kehittymishalu ja yhteisöllisten ihmisten aikaansaama aktiivitoiminta. Haukivuoren keskeisin uhka on väestön iäkkyys ja mahdollisuudeksi koetaan sen ympäristö.
Työn lopputuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma tiivistää yhteen tutkimusprosessin aikana saadut tiedot, jotka esitetään toimenpide ja kehittämisehdotuksina. Keskeisimmät ehdotukset ovat nykyaikaan siirtyminen painottamalla digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja viestisisällön tuottaminen tarinallistamista hyödyntäen yhteistyössä paikallisten ihmisten kanssa. Markkinointiviestinnässään alueen tulisi painottaa etenkin edistyksellisyyttä luomun ja bioenergian osalta, tervettä koulua sekä mahdollisuuksia tarjoavaa ympäristöään.
Suositusten avulla voidaan tehostaa alueen markkinointiviestintää. Rajallisten resurssien johdosta markkinointiviestinnän keinoissa keskityttiin erityisesti kustannustehokkaisiin ratkaisuihin.
Opinnäytetyön toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimusta varten haastateltiin paikallisia henkilöitä sekä toimeksiantajan valitsemia toimijaosapuolia ja asiantuntijoita. Haastattelujen avulla selvitettiin Haukivuoren alueen ja sen markkinointiviestinnän vahvuuksia, heikkouksia ja mahdollisuuksia sekä uhkia.
Työn kannalta oleellisimpien tutkimustulosten mukaan Haukivuoren alueen heikkoudeksi nähdään viestinnän puutteellisuus. Alueelta kuitenkin löytyy monia tekijöitä, joista se voi viestiä päästäkseen tavoitteisiinsa. Alueen suurin vahvuus on kehittymishalu ja yhteisöllisten ihmisten aikaansaama aktiivitoiminta. Haukivuoren keskeisin uhka on väestön iäkkyys ja mahdollisuudeksi koetaan sen ympäristö.
Työn lopputuloksena syntynyt markkinointiviestintäsuunnitelma tiivistää yhteen tutkimusprosessin aikana saadut tiedot, jotka esitetään toimenpide ja kehittämisehdotuksina. Keskeisimmät ehdotukset ovat nykyaikaan siirtyminen painottamalla digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja ja viestisisällön tuottaminen tarinallistamista hyödyntäen yhteistyössä paikallisten ihmisten kanssa. Markkinointiviestinnässään alueen tulisi painottaa etenkin edistyksellisyyttä luomun ja bioenergian osalta, tervettä koulua sekä mahdollisuuksia tarjoavaa ympäristöään.
Suositusten avulla voidaan tehostaa alueen markkinointiviestintää. Rajallisten resurssien johdosta markkinointiviestinnän keinoissa keskityttiin erityisesti kustannustehokkaisiin ratkaisuihin.