Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Suomea toisena kielenään puhuvan lapsen osallistaminen varhaiskasvatuksessa

Mörsky, Sanna (2017)

 
Avaa tiedosto
Morsky_Sanna.pdf (4.203Mt)
Lataukset: 


Mörsky, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107400
Tiivistelmä
Tämän kehitystyön tavoitteena oli luoda Pernon Päivähoitoyksikön Leppäkertut ryhmälle kuvakansio, johon olisi koottu erilaisia kuvallisia menetelmiä, joilla osallistaa suomea toisenakielenään puhuvia lapsia, helpottaa kommunikointia suomea osaamattomien lasten kanssa ja rohkaista ulkomaalaistaustaisia perheitä ottamaan osaa lapsen varhaiskasvatukseen.

Kehittämismenetelmiä hankkeessa olivat asiantuntijuus, kyselytutkimus, lomakehaastattelu, havainnointi, osallistuva havainnointi, kuvalliset menetelmät, menetelmäkirjallisuus ja kokeileva toiminta. Kehittämishankkeen aikana tuotettuja kuvakansiosta löytyviä menetelmiä ovat kuvitettu selkosuomella kirjoitettu esittelylehtinen ryhmän arjesta ja yhteistyöstä vanhempien kanssa, kuvitettu päiväohjelma, pöytäleikkien valintataulu, lapsen kuvapankki ja kuvitetut tilat.

Leppäkerttujen ryhmässä on hiukan alle puolet suomea toisena kielenään puhuvia lapsia ja erilaisia äidinkieliä on viittä eri kieltä. Kuvallisilla menetelmillä haettiin keinoa tavoittaa eri kieliryhmät ja mahdollistaa heidän osallistumisensa varhaiskasvatukseen suomea puhuvien lapsien tavoin. Henkilökunta tarvitsi helpon tavan kommunikoida lasten kanssa ja lisätä heidän osallisuuttaan päiväkodin arkeen.

Kehittämishanke päiväkodissa kesti huhtikuusta 2016 maaliskuuhun 2017 ja sisälsi 10 viikon syventävän harjoittelun, jonka aikana kuvallisia menetelmiä testattiin ja hiottiin käytännössä yhteystyössä työntekijöiden kanssa. Hankkeen toimijoita olivat päiväkodin lapset, Leppäkerttu ryhmän lastentarhanopettajat, lastenhoitaja ja henkilökohtainen avustaja sekä sosionomi (AMK) opiskelija Turun ammattikorkeakoulusta.

Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi Kuvakansio suomea toisena kielenään puhuvan lapsen osallistamiseen varhaiskasvatuksessa. Tämä sisältää pöytäleikkien valintataulun, kuvallisen päiväohjelman, kuvallisen esittelylehtisen, lapsen kuvapankin ja kuvitettujen tilojen kuvat ja ohjeet näiden kuvallisten menetelmien käyttöön suomea toisena kielenään puhuvien lapsien osallistamisessa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste