Karvan verran koukuttavampi : mitä yritys voi oppia Eläinvideokerhosta
Hätinen, Mertta (2017)
Hätinen, Mertta
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107442
Tiivistelmä
Markkinointi ja mainonta on ilmiöbisnestä. Tuotteesta, palvelusta tai vaikkapa tapahtumasta halutaan tehdä ilmiö, joka villitsee jokaisen vauvasta vaariin, Hangosta Utsjoelle. Ilmiön voi rakentaa suunnitelmallisesti tai se voi syntyä itsestään. Aihe nousee ilmiöksi ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia miten ilmiö rakennetaan. Käytän esimerkkinä Facebookissa toimivaa Eläinvideokerhoa (EVK), joka on kasvanut muutamassa vuodessa ilmiöksi. Halusin selvittää mitkä piirteet tekevät voittoa tavoittelemattomasta EVK:sta ilmiön, ja mitä yritykset voisivat siitä oppia.
Ilmiö on häilyvä käsite ja sitä koskevaa tutkimustietoa oli tarjolla niukasti. Käytin lähteinä Lauri Hilliahon ja Johanna Puolitaipaleen Ilmiön kaava –kirjaa, Riikka Lavasteen sisältömarkkinointiin keskittynyttä opinnäytetyötä ja lukuisten sosiaaliseen mediaan erikoistuneiden nettijulkaisujen artikkeleita, tilastoja ja tutkimuksia.
Opinnäytetyöni tärkeimmäksi johtopäätökseksi muodostui, että käyttäjien luoma sisältö koukuttaa ja tiukka konsepti on tehokkaampi kuin isolla suuttimella ammuttu yritys miellyttää jokaista. Käyttäjien luoma sisältö on vahva trendi, johon yritysten kannattaisi panostaa entistä enemmän.
Opinnäytetyöni tavoitteena on tutkia miten ilmiö rakennetaan. Käytän esimerkkinä Facebookissa toimivaa Eläinvideokerhoa (EVK), joka on kasvanut muutamassa vuodessa ilmiöksi. Halusin selvittää mitkä piirteet tekevät voittoa tavoittelemattomasta EVK:sta ilmiön, ja mitä yritykset voisivat siitä oppia.
Ilmiö on häilyvä käsite ja sitä koskevaa tutkimustietoa oli tarjolla niukasti. Käytin lähteinä Lauri Hilliahon ja Johanna Puolitaipaleen Ilmiön kaava –kirjaa, Riikka Lavasteen sisältömarkkinointiin keskittynyttä opinnäytetyötä ja lukuisten sosiaaliseen mediaan erikoistuneiden nettijulkaisujen artikkeleita, tilastoja ja tutkimuksia.
Opinnäytetyöni tärkeimmäksi johtopäätökseksi muodostui, että käyttäjien luoma sisältö koukuttaa ja tiukka konsepti on tehokkaampi kuin isolla suuttimella ammuttu yritys miellyttää jokaista. Käyttäjien luoma sisältö on vahva trendi, johon yritysten kannattaisi panostaa entistä enemmän.