EMPATIAPROJEKTI : Empatiataidon tukemisen menetelmiä varhaiskasvatuksen arkeen ja kasvatuskumppanuuden tueksi
Rättö, Hanni (2017)
Rättö, Hanni
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107550
Tiivistelmä
Empatiaprojekti toteutettiin Kokkolan sivistystoimen varhaiskasvatuksessa Ykspihlajan päiväkodissa. Empatiaprojektin kohderyhmänä olivat 3–5-vuotiaat lapset vanhempineen ja päiväkodin henkilökunta.
Empatiaprojektin tarkoituksena oli lasten empatiataidon tukeminen varhaiskasvatuksessa. Empatiaprojektin tavoitteena oli kartoittaa käytänteitä ja keinoja, joita varhaiskasvatussuunnitelmissa, kohdepäiväkodin henkilökunnalla ja lasten vanhemmilla oli käytössä empatiataidon tukemiseen.
Empatiaprojektin tavoitteena oli kehittää työtapoja ja menetelmiä, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa päiväkodin arjessa 3–5-vuotiaiden lasten empatiataidon tukemisessa ja kasvatuskumppanuuden tukena. Tavoitteena oli, että empatiataidon tietoinen tukeminen tulisi osaksi varhaiskasvatuksen arkea ja kasvatuskumppanuutta.
Tavoitteena oli, että Empatiaprojektissa käytetyt ja hyväksi havaitut menetelmät kootaan varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli tuoda draaman työtapoja varhaiskasvatuksen viitekehykseen, kehittää draamallisia menetelmiä sopimaan empatia-aiheeseen ja varhaiskasvatuskontekstiin, sekä kokeilla niiden toimivuutta kohderyhmissä.
Empatiaprojektin toiminnalliset interventiot toteutettiin päiväkodissa pienryhmissä, avoimena tapahtumana päiväkodin lapsille vanhempineen ja kotitehtävänä päiväkodin lapsille vanhempineen. Interventioissa käytetyistä menetelmistä koostettiin menetelmäopas varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Vanhemmille laadittiin myös vanhempainopas empatiataitoa tukevista arjessa toteutettavista menetelmistä. Toiminnallisissa interventioissa käytettiin draaman työtapoja. Empatiaprojektia arvioitiin toiminnallisen palautteen, osallistavan havainnoinnin ja palautelomakkeiden menetelmillä.
Empatiaprojektin tarkoituksena oli lasten empatiataidon tukeminen varhaiskasvatuksessa. Empatiaprojektin tavoitteena oli kartoittaa käytänteitä ja keinoja, joita varhaiskasvatussuunnitelmissa, kohdepäiväkodin henkilökunnalla ja lasten vanhemmilla oli käytössä empatiataidon tukemiseen.
Empatiaprojektin tavoitteena oli kehittää työtapoja ja menetelmiä, joita voidaan käyttää varhaiskasvatuksessa päiväkodin arjessa 3–5-vuotiaiden lasten empatiataidon tukemisessa ja kasvatuskumppanuuden tukena. Tavoitteena oli, että empatiataidon tietoinen tukeminen tulisi osaksi varhaiskasvatuksen arkea ja kasvatuskumppanuutta.
Tavoitteena oli, että Empatiaprojektissa käytetyt ja hyväksi havaitut menetelmät kootaan varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli tuoda draaman työtapoja varhaiskasvatuksen viitekehykseen, kehittää draamallisia menetelmiä sopimaan empatia-aiheeseen ja varhaiskasvatuskontekstiin, sekä kokeilla niiden toimivuutta kohderyhmissä.
Empatiaprojektin toiminnalliset interventiot toteutettiin päiväkodissa pienryhmissä, avoimena tapahtumana päiväkodin lapsille vanhempineen ja kotitehtävänä päiväkodin lapsille vanhempineen. Interventioissa käytetyistä menetelmistä koostettiin menetelmäopas varhaiskasvatuksen henkilökunnan käyttöön. Vanhemmille laadittiin myös vanhempainopas empatiataitoa tukevista arjessa toteutettavista menetelmistä. Toiminnallisissa interventioissa käytettiin draaman työtapoja. Empatiaprojektia arvioitiin toiminnallisen palautteen, osallistavan havainnoinnin ja palautelomakkeiden menetelmillä.