Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mainonnan eettisyys : alastomuus ja seksi mainonnassa

Paananen, Timo (2017)

 
Avaa tiedosto
Paananen_Timo.pdf (826.2Kt)
Lataukset: 


Paananen, Timo
Turun ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107545
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään mainontaa ja etiikkaa. Työn tarkoituksena on selvittää, miten ihmiset suhtautuvat mainontaan ja erityisesti siinä käytettyyn alastomuuteen ja seksiin. Mainonta on kehittynyt viime vuosien aikana paljon. Mainontaa on yhä enemmän ja kuluttaja kohtaa mainontaa päivittäin katukuvassa, sosiaalisessa mediassa ja televisiossa. Yritysten on yhä vaikeampi saada kuluttajan huomio ja tästä syystä yritykset käyttävät mainonnassa eri tehokeinoja, kuten alastomuutta ja seksiä.

Työn teoriaosuudessa käsitellään kuluttajakäyttäytymisen muutosta, sekä markkinoinnin ja mainonnan kehitystä. Nykypäivänä kuluttajat ostavat tuotteita, jotka vahvistavat heidän omakuvaansa ja tuotteita joihin he voivat samaistua. Tämä vaikuttaa yritysten mainontaan, jossa on tuotava esille yritysten omia arvoja. Lisäksi käydään läpi mainontaa valvovia viranomaisia, joita ovat kuluttaja-asiamies ja mainonnan eettinen neuvosto. Etiikka-luvussa käsitellään eettisiä teorioita, joiden avulla markkinointia voidaan arvioida eettisestä näkökulmasta.

Teorian perusteella kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat psykologiset, sosiaaliset sekä demograafiset tekijät. Yhdessä nämä tekijät muodostavat kuluttajan elämäntyylin. Mainonta vaikuttaa omalta osaltaan kuluttajan asenteeseen yritystä ja sen tuotteita kohtaan. Vaikutus voi olla negatiivinen tai positiivinen.

Työn tutkimus suoritettiin ryhmähaastatteluna, jossa selvisi, että suhtautumiseen ei vaikuta ikä tai sukupuoli vaan enemmänkin henkilön tausta, kuten perhe, sekä se kuinka paljon henkilö seuraa eri medioita. Ryhmähaastattelun perusteella mainonnassa käytetty alastomuus tai seksi ei kuitenkaan vaikuttanut ihmisten asenteeseen tiettyä yritystä kohtaan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste