Taloushallinnon merkonomi- ja tradenomiopiskelijoiden mielikuvat toistensa koulutuksesta ja tulevaisuuden näkymistä
Vesaluoma, Ossi (2017)
Vesaluoma, Ossi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107508
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan taloushallinnon merkonomi- ja tradenomiopiskelijoiden mielikuvia toistensa koulutuksesta, työllisyydestä ja työtehtävistä. Merkonomi- ja tradenomiopiskelijoiden kuulee usein kiistelevän tutkintojensa paremmuudesta, joten tarkoitus oli tutkia, millaisia heidän mielikuvat toistensa tutkinnoista käytännössä ovat. Työ on rajattu koskemaan pelkästään taloushallintoon suuntautuneita merkonomi- ja tradenomiopiskelijoita.
Opinnäytetyön kirjoittaminen alkoi vuoden 2016 lopussa. Työ alkaa johdannolla, jossa esittelen tutkimuksen tavoitteet ja rajaukset tarkemmin. Johdannon jälkeen tulee tietoperusta, jossa selitän työn kannalta tärkeitä käsitteitä ja määritelmiä aiempien tutkimusten, lakien ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Tietoperustassa ensiksi selvitän taloushallinnon määritelmää, sen prosesseja ja tulevaisuutta. Käyn taloushallinnon prosesseja läpi etenkin sähköistyneen ja digitalisoituneen taloushallinnon prosessien kautta. Taloushallinto on muuttumassa kokonaan digitalisoituneeksi, joten tulevaisuudessa myös taloushallinnon merkonomien ja tradenomien työtehtävät tulevat muuttumaan.
Seuraavassa luvussa esittelen lyhyesti merkonomien ja tradenomien tutkintoja osana Suomen koulutusjärjestelmää. Selvitän aiempien tutkimusten avulla, millainen työllisyystilanne taloushallinnon merkonomeilla ja tradenomeilla on, millaisiin työtehtäviin he työllistyvät, sekä millaisia odotuksia työelämän edustajilla on taloushallinnon osaajilta.
Työhön liittyvässä empiirisessä osassa tein kyselytutkimuksen Webpropolin avulla Haaga-Heliassa opiskeleville taloushallintoon suuntautuneille tradenomiopiskelijoille ja Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa opiskeleville taloushallintoon suuntautuneille merkonomiopiskelijoille. Jaoin kyselyt kummankin koulun oppilaille vuoden 2017 maaliskuussa ja vastauksia saatiin kummastakin koulusta noin kolmekymmentä kappaletta. Kyselylomake oli jaettu kuuteen teemaan: koulutus, työllisyys, työtehtävät, palkkaus, ura- ja etenemismahdollisuudet sekä tutkinnon arvostus. Kyselylomake sisälsi jokaisesta teemasta väittämiä, joihin vastaajat valitsivat viisiportaisesta vastausvaihtoehdoista ovatko he väittämän kanssa samaa vai eri mieltä.
Tutkimuksen tuloksissa ei ilmennyt uusia eikä odottamattomia vastauksia vaan tulokset tukevat tietoperustassa olevia aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tuloksia havainnollistetaan taulukoilla ja kaavioilla.
Opinnäytetyön kirjoittaminen alkoi vuoden 2016 lopussa. Työ alkaa johdannolla, jossa esittelen tutkimuksen tavoitteet ja rajaukset tarkemmin. Johdannon jälkeen tulee tietoperusta, jossa selitän työn kannalta tärkeitä käsitteitä ja määritelmiä aiempien tutkimusten, lakien ja aiheeseen liittyvän kirjallisuuden avulla.
Tietoperustassa ensiksi selvitän taloushallinnon määritelmää, sen prosesseja ja tulevaisuutta. Käyn taloushallinnon prosesseja läpi etenkin sähköistyneen ja digitalisoituneen taloushallinnon prosessien kautta. Taloushallinto on muuttumassa kokonaan digitalisoituneeksi, joten tulevaisuudessa myös taloushallinnon merkonomien ja tradenomien työtehtävät tulevat muuttumaan.
Seuraavassa luvussa esittelen lyhyesti merkonomien ja tradenomien tutkintoja osana Suomen koulutusjärjestelmää. Selvitän aiempien tutkimusten avulla, millainen työllisyystilanne taloushallinnon merkonomeilla ja tradenomeilla on, millaisiin työtehtäviin he työllistyvät, sekä millaisia odotuksia työelämän edustajilla on taloushallinnon osaajilta.
Työhön liittyvässä empiirisessä osassa tein kyselytutkimuksen Webpropolin avulla Haaga-Heliassa opiskeleville taloushallintoon suuntautuneille tradenomiopiskelijoille ja Suomen Liikemiesten Kauppaopistossa opiskeleville taloushallintoon suuntautuneille merkonomiopiskelijoille. Jaoin kyselyt kummankin koulun oppilaille vuoden 2017 maaliskuussa ja vastauksia saatiin kummastakin koulusta noin kolmekymmentä kappaletta. Kyselylomake oli jaettu kuuteen teemaan: koulutus, työllisyys, työtehtävät, palkkaus, ura- ja etenemismahdollisuudet sekä tutkinnon arvostus. Kyselylomake sisälsi jokaisesta teemasta väittämiä, joihin vastaajat valitsivat viisiportaisesta vastausvaihtoehdoista ovatko he väittämän kanssa samaa vai eri mieltä.
Tutkimuksen tuloksissa ei ilmennyt uusia eikä odottamattomia vastauksia vaan tulokset tukevat tietoperustassa olevia aiempia tutkimuksia ja teorioita. Tuloksia havainnollistetaan taulukoilla ja kaavioilla.