Sähköautojen latausjärjestelmät ja esisuunnitelma
Kittilä, Toni (2017)
Kittilä, Toni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107497
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää tietoa sähköautoilusta ja kertoa sähköautojen latausjärjestelmistä. Esisuunnitelmaa varten tehtiin taustakartoitusta erilaisista lataustavoista, tekniikoista ja ohjausjärjestelmistä. Lisäksi työssä tehtiin Insta Group Oy:lle erillinen esisuunnitelma sähköautojen latausjärjestelmistä.
Tällä hetkellä Suomessa on meneillään monia hankkeita, joiden tarkoituksena on laajentaa sähköautojen julkista latausverkostoa ja näin lisätä sähköautojen hankintahalukkuutta. Latausverkoston laajentaminen ei yksinään riitä, vaan valtion tulisi avustaa sähköautojen hankintaa monin eri tavoin.
Markkinoilla on erilaisia ja erityyppisiä sähköautoille tarkoitettuja latausjärjestelmiä. Kaikki järjestelmät eivät kuitenkaan sovi Suomen oloihin. Syitä tähän ovat pakkaskestävyys ja latauspistorasioiden tai -pistokkeiden yhteensopivuus. Järjestelmien maksullinen käyttö edellyttää, että laskutusohjelmat ja latausjärjestelmät sopivat yhteen.
Opinnäytetyön laskelmissa päädyttiin siihen, että latauksessa on otettava huomioon loisteho ja harmoniset yliaallot. Yksivaiheisessa latauksessa voidaan mitoittaa nollajohdin hieman vaihejohdinta suuremmaksi, jonka avulla yliaallot pystytään kuristamaan johtimen impedanssin avulla. Tulevaisuudessa joudutaan muuntamoihin ja jakokeskuksiin suunnittelemaan tilavaraukset loistehonkompensointia ja yliaaltojen kompensointia varten.
Opinnäytetyön osana tehty esisuunnitelma on salattu asiakkaan pyynnöstä.
Tällä hetkellä Suomessa on meneillään monia hankkeita, joiden tarkoituksena on laajentaa sähköautojen julkista latausverkostoa ja näin lisätä sähköautojen hankintahalukkuutta. Latausverkoston laajentaminen ei yksinään riitä, vaan valtion tulisi avustaa sähköautojen hankintaa monin eri tavoin.
Markkinoilla on erilaisia ja erityyppisiä sähköautoille tarkoitettuja latausjärjestelmiä. Kaikki järjestelmät eivät kuitenkaan sovi Suomen oloihin. Syitä tähän ovat pakkaskestävyys ja latauspistorasioiden tai -pistokkeiden yhteensopivuus. Järjestelmien maksullinen käyttö edellyttää, että laskutusohjelmat ja latausjärjestelmät sopivat yhteen.
Opinnäytetyön laskelmissa päädyttiin siihen, että latauksessa on otettava huomioon loisteho ja harmoniset yliaallot. Yksivaiheisessa latauksessa voidaan mitoittaa nollajohdin hieman vaihejohdinta suuremmaksi, jonka avulla yliaallot pystytään kuristamaan johtimen impedanssin avulla. Tulevaisuudessa joudutaan muuntamoihin ja jakokeskuksiin suunnittelemaan tilavaraukset loistehonkompensointia ja yliaaltojen kompensointia varten.
Opinnäytetyön osana tehty esisuunnitelma on salattu asiakkaan pyynnöstä.