Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

EC-moottori : Elektronisesti ohjattujen moottorien huomioiminen suunnittelussa

Koivula, Tommi (2017)

 
Avaa tiedosto
Koivula_Tommi.pdf (1.431Mt)
Lataukset: 


Koivula, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117593
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä EC-moottori on, miten se toimii ja mihin sitä voidaan käyttää. Työssä pyrittiin määrittelemään juuri sähkösuunnittelun näkökannalta hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten vertailu toisiin moottoreihin ja suunnittelijan tarvitsemat tiedot EC-moottorikäyttöön. Työn teoriaosiossa keskityttiin moottorin rakenteeseen sekä toimintaan käytössä. Teoriaosio käsittelee myös erilaisia EC-moottorin säätötapoja.

Työstä saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että käyttämällä EC-moottoria voidaan saavuttaa parempi hyötysuhde moottorikäytössä. Tämä tulos saatiin työssä tehdyllä moottorien vertailulla, jossa EC-moottoria verrattiin muun muassa perinteiseen oikosulkumoottoriin. Vertailu tehtiin siten, että siinä pyrittiin käyttämään saman nimellismomentin omaavia moottoreita. Näiden moottoreiden tehoista tehtiin hyötysuhdevertailu eri kierrosnopeuksilla. Lisäksi tähän työhön tehtiin esimerkkipiirikaaviopohja EC-moottorille.

Vertailuun olisi toki saatu vielä tarkempaa tietoa laboratoriomittauksin, mutta opinnäytetyö toteutettiin kuitenkin valmistajien antamien tietojen sekä moottoreiden tyypillisten hyötysuhdekuvaajien perusteella. Todennus valmistajien lupaamille eduille saataisiinkin selville juuri tekemällä EC-moottorille laboratoriomittauksia. Teorian pohjalta selvisi, että EC-moottoria ei saa tällä hetkellä yli 6 kW:n tehoisena. Tämä johtuu magneettimateriaalin ominaisuuksista.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste