Hyvää vähällä rahalla? : Non-profit -mainonnan kokeellinen soveltaminen taidenäyttelyssä
Paananen, Elli (2017)
Paananen, Elli
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117810
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on taidenäyttelykonseptin suunnittelu ja toteutus yhteistyössä hyväntekeväisyysjärjestö Charity Crafts Ugandan kanssa. Tavoitteena on kokeilla vaihtoehtoisia mainonnan keinoja non-profit -järjestölle tapahtuman yhteydessä ja samalla tutustuttaa ihmisiä myös graafiseen muotoiluun sekä digitaaliseen piirtämiseen. Tutkin myös hyväntekeväisyyden haasteita ja mahdollisuuksia. Taidenäyttelykonseptia on tarkoitus soveltaa uudelleen eri paikkakunnilla. Opinnäytetyössä pyrin esittelemään realistisesti näyttelyn suunnittelun ja toteutuksen vaiheet, jotta konseptia voi käyttää myös tulevissa näyttelyissä.
Aiheen valinnasta edetään suunnitteluvaiheeseen, jossa esittelen toimeksiantajan ja teokset sekä tutkin mainontaa non-profit -näkökulmasta. Muotoiluosuudessa kerron graafisen sekä visuaalisen suunnittelun ratkaisuista ja myös hieman tilasuunnittelusta. Esittelen myös suunnittelemani markkinointimateriaalit. Teoria ja tutkimusosuus täydentävät näyttelykonseptia. Opinnäytetyön lopussa teen johtopäätöksiä näyttelyn menestyksestä. Tutkin tuloksia ja havainnoin uudelleentoteutuksen mahdollisuudet ja kehityskohteet. Pohdinnassa esittelen opinnäytetyön onnistumista ja tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön avulla opin paljon non-profit -mainonnasta. Näyttelystä sain konkreettisia tuloksia visuaalisten valintojeni toimivuudesta sekä markkinointimateriaalien toteutuksessa että teoksissa. Hyväntekeväisyys jakaa ihmisten mielipiteitä paljon. Siitä ovat tietoisia myös suuremmat hyväntekeväisyysjärjestöt. Toisia non-profit -mainonta innostaa jopa lahjoittamaan, mutta monella se herättää myös negatiivisia mielipiteitä. Hyväntekeväisyysjärjestön on jatkuvasti todistettava luotettavuutensa. Näyttely herätti ilahduttavan paljon kiinnostusta ja asiakkaani sai hyvää huomiota järjestölleen. Digitaalinen piirtäminen oli usealle ihmiselle vieras menetelmä. Teoksia ja mainosmateriaaleja pidettiin ammattitaitoisina. Näyttelykonsepti oli onnistunut ja siksi lähden kehittämään sitä myös muille paikkakunnille sopivaksi.
Aiheen valinnasta edetään suunnitteluvaiheeseen, jossa esittelen toimeksiantajan ja teokset sekä tutkin mainontaa non-profit -näkökulmasta. Muotoiluosuudessa kerron graafisen sekä visuaalisen suunnittelun ratkaisuista ja myös hieman tilasuunnittelusta. Esittelen myös suunnittelemani markkinointimateriaalit. Teoria ja tutkimusosuus täydentävät näyttelykonseptia. Opinnäytetyön lopussa teen johtopäätöksiä näyttelyn menestyksestä. Tutkin tuloksia ja havainnoin uudelleentoteutuksen mahdollisuudet ja kehityskohteet. Pohdinnassa esittelen opinnäytetyön onnistumista ja tavoitteiden toteutumista.
Opinnäytetyön avulla opin paljon non-profit -mainonnasta. Näyttelystä sain konkreettisia tuloksia visuaalisten valintojeni toimivuudesta sekä markkinointimateriaalien toteutuksessa että teoksissa. Hyväntekeväisyys jakaa ihmisten mielipiteitä paljon. Siitä ovat tietoisia myös suuremmat hyväntekeväisyysjärjestöt. Toisia non-profit -mainonta innostaa jopa lahjoittamaan, mutta monella se herättää myös negatiivisia mielipiteitä. Hyväntekeväisyysjärjestön on jatkuvasti todistettava luotettavuutensa. Näyttely herätti ilahduttavan paljon kiinnostusta ja asiakkaani sai hyvää huomiota järjestölleen. Digitaalinen piirtäminen oli usealle ihmiselle vieras menetelmä. Teoksia ja mainosmateriaaleja pidettiin ammattitaitoisina. Näyttelykonsepti oli onnistunut ja siksi lähden kehittämään sitä myös muille paikkakunnille sopivaksi.