Asiakastarpeista tuoteominaisuuksia
Saari, Anna-Kaisa Martintytär (2017)
Saari, Anna-Kaisa Martintytär
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117795
Tiivistelmä
Tutkimuksessa perehdytään asiakastarpeiden kartoitusprosessiin sekä asiakastarpeiden hyödyntämismahdollisuuksiin tuotekehityksessä. Lisäksi perehdytään tuotteen ja palvelun tuotteistamiseen. Työssä selvitetään tuotteistamisen hyötyjä ja haittoja sekä kartoitetaan riskejä, jotta ne olisivat helpommin estettävissä. Tutkimus tehdään kohdeyritykselle, jolla on tarve jäsentää sisäisesti palveluita, jotta organisaatiossa oleva hiljainen tieto saataisiin levitettyä koko organisaatioon. Niin ikään yrityksellä on tarve määritellä tuote siten, että se olisi helpommin myytävissä ja helpottaisi asiakkaan ostopäätöstä.
QFD (Quality Function Development) on menetelmä, jonka avulla asiakastarpeet voidaan huomioida systemaattisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Menetelmän perustana on asiakastarpeet. Asiakastarpeet priorisoidaan ja muunnetaan tuoteominaisuuksiksi matriisitekniikalla. Matriisia analysoimalla löydetään tärkeimmät tuoteominaisuudet, joita tulisi kehittää. QFD-menetelmän perustana on laadun talo, The House of Quality.
Tämän työn tavoitteena oli perehtyä asiakastarpeiden kartoitusprosessiin, QFD-menetelmään, sen linkittämistä tuotekehitykseen sekä tuotteen ja palvelun tuotteistamiseen. Toisena tavoittena oli kehittää tutkimuksen pohjalta kohdeyritykselle uusi toimintamalli asiakastarpeiden kartoittamisesta aina tuotteistamiseen saakka.
Työn tulokset ovat hyödynnettävissä kohdeyrityksen tuotteen tuotekehityksessä. Saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta kehitettyä toimintamallia voidaan jatkokehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksessa kehitetty toimintamalli tekee kohdeyrityksen tuotteen kehityksestä ammattimaisempaa ja järjestelmällisempää. Uusi malli myös edistää yrityksen tuotekehitystä ja antaa eväitä päätöksenteolle.
QFD (Quality Function Development) on menetelmä, jonka avulla asiakastarpeet voidaan huomioida systemaattisesti koko tuotekehitysprosessin ajan. Menetelmän perustana on asiakastarpeet. Asiakastarpeet priorisoidaan ja muunnetaan tuoteominaisuuksiksi matriisitekniikalla. Matriisia analysoimalla löydetään tärkeimmät tuoteominaisuudet, joita tulisi kehittää. QFD-menetelmän perustana on laadun talo, The House of Quality.
Tämän työn tavoitteena oli perehtyä asiakastarpeiden kartoitusprosessiin, QFD-menetelmään, sen linkittämistä tuotekehitykseen sekä tuotteen ja palvelun tuotteistamiseen. Toisena tavoittena oli kehittää tutkimuksen pohjalta kohdeyritykselle uusi toimintamalli asiakastarpeiden kartoittamisesta aina tuotteistamiseen saakka.
Työn tulokset ovat hyödynnettävissä kohdeyrityksen tuotteen tuotekehityksessä. Saatujen kokemusten ja palautteiden pohjalta kehitettyä toimintamallia voidaan jatkokehittää tulevaisuudessa. Tutkimuksessa kehitetty toimintamalli tekee kohdeyrityksen tuotteen kehityksestä ammattimaisempaa ja järjestelmällisempää. Uusi malli myös edistää yrityksen tuotekehitystä ja antaa eväitä päätöksenteolle.