PALVELUKOKONAISUUDEN JA LAADUNHALLINNAN KEHITTÄMINEN VENETELAKOINNISSA
Kosunen, Jere (2017)
Kosunen, Jere
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127881
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen palvelunkokonaisuuden laatua ja löytää keinoja palvelun sekä laadunhallinnan kehittämiseen. Toimeksiantajana toimi Hopeasalmen telakka Oy, joka on erikoistunut isojen huviveneiden talvisäilytykseen ja korjaukseen. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Porvoossa.
Työn ensimmäisessä osassa tutkittiin yrityksen nykytilaa asiakastyytyväisyyskyselyn ja henkilökunnan haastattelujen avulla. Tämän tavoitteena oli paikantaa toiminnassa olevia mahdollisia ongelmia, kerätä vertailutietoa yrityksen kahdesta eri toimipisteestä ja niiden toiminnasta sekä selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelua kohtaan. Tutkimuksen toisessa osassa tehtiin venealan kattojärjestö Finnboat ry:n kanssa yhteistyössä selvitystyö venetelakoiden ja -korjaamoiden laadunhallinnasta, jonka avulla pyrittiin löytämään mahdollisia ratkaisuja yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Selvitystyön raportti löytyy työn liitteenä.
Etenkin Helsingin toimipisteen asiakkaat olivat yrityksen toimintaan tyytyväisiä, mutta Porvoon toimipisteeltä löytyi asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella huomattavasti kehitettävää. Asiakaspalvelu paljastui tutkimuksen perusteella yhdeksi suurimmista toiminnan ongelmakohdista. Työnlaatuun asiakkaat olivat tyytyväisiä molemmilla toimipisteillä, mutta myös siinä oli havaittavissa selkeä ero Helsingin toimipisteen eduksi.
Toiminnan kehittämiseksi organisaatiomuutos etenkin yrityksen johdossa olisi tutkimuksen mukaan välttämätön. Asiakaspalvelun ja myynnin tehostamisella sekä aktiivisemmalla työnjohdolla yrityksen olisi mahdollista menestyä huomattavasti paremmin. Toiminnan kehittymisen ja yrityksen jatkuvan kasvun mahdollistamiseksi ISO 9001 sertifioidulle laadunhallintajärjestelmälle olisi tarvetta yrityksessä.
Telakkatoiminnan vuosikierrosta johtuen opinnäytetyön aikana ei ehditty testaamaan ja mittaamaan löydettyjä keinoja yrityksen toiminnan kehittämiseen. Tästä huolimatta opinnäytetyön toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tuloksiin ja niistä on huomattava määrä apua yrityksen kehittämiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajayrityksen palvelunkokonaisuuden laatua ja löytää keinoja palvelun sekä laadunhallinnan kehittämiseen. Toimeksiantajana toimi Hopeasalmen telakka Oy, joka on erikoistunut isojen huviveneiden talvisäilytykseen ja korjaukseen. Yrityksen toimipisteet sijaitsevat Helsingissä ja Porvoossa.
Työn ensimmäisessä osassa tutkittiin yrityksen nykytilaa asiakastyytyväisyyskyselyn ja henkilökunnan haastattelujen avulla. Tämän tavoitteena oli paikantaa toiminnassa olevia mahdollisia ongelmia, kerätä vertailutietoa yrityksen kahdesta eri toimipisteestä ja niiden toiminnasta sekä selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä palvelua kohtaan. Tutkimuksen toisessa osassa tehtiin venealan kattojärjestö Finnboat ry:n kanssa yhteistyössä selvitystyö venetelakoiden ja -korjaamoiden laadunhallinnasta, jonka avulla pyrittiin löytämään mahdollisia ratkaisuja yrityksen toiminnan kehittämiseksi. Selvitystyön raportti löytyy työn liitteenä.
Etenkin Helsingin toimipisteen asiakkaat olivat yrityksen toimintaan tyytyväisiä, mutta Porvoon toimipisteeltä löytyi asiakastyytyväisyyskyselyn perusteella huomattavasti kehitettävää. Asiakaspalvelu paljastui tutkimuksen perusteella yhdeksi suurimmista toiminnan ongelmakohdista. Työnlaatuun asiakkaat olivat tyytyväisiä molemmilla toimipisteillä, mutta myös siinä oli havaittavissa selkeä ero Helsingin toimipisteen eduksi.
Toiminnan kehittämiseksi organisaatiomuutos etenkin yrityksen johdossa olisi tutkimuksen mukaan välttämätön. Asiakaspalvelun ja myynnin tehostamisella sekä aktiivisemmalla työnjohdolla yrityksen olisi mahdollista menestyä huomattavasti paremmin. Toiminnan kehittymisen ja yrityksen jatkuvan kasvun mahdollistamiseksi ISO 9001 sertifioidulle laadunhallintajärjestelmälle olisi tarvetta yrityksessä.
Telakkatoiminnan vuosikierrosta johtuen opinnäytetyön aikana ei ehditty testaamaan ja mittaamaan löydettyjä keinoja yrityksen toiminnan kehittämiseen. Tästä huolimatta opinnäytetyön toimeksiantaja oli tyytyväinen työn tuloksiin ja niistä on huomattava määrä apua yrityksen kehittämiseen tulevaisuudessa.