Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

LVI-oppimisympäristön kehittäminen uutta osaamisperusteista opetussuunnitelmaa vastaavaksi

Sivula, Rami (2017)

 
Avaa tiedosto
Sivula_Rami.pdf (2.160Mt)
Lataukset: 


Sivula, Rami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117746
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää LVI-oppimisympäristöä ja putkiasennusopetusta osaamisperusteisuutta korostavan opetussuunnitelman suuntaviivojen mukaisesti. Vanha opetussuunnitelma painotti oppiainekeskeisyyttä ja tiukasti määriteltyä opiskeluaikaa, eikä työelämän osaamiskokonaisuuksia painotettu samalla tavalla kuin uudessa opetussuunnitelmassa. Uuden opetussuunnitelman mukaisesti opiskelija etenee opinnoissaan samalla kartuttaen osaamistaan, ja aiemmin hankittua osaamista luetaan opiskelijalle hyväksi. Opiskelijoille muodostuu henkilökohtaiset opintopolut, jotka asettavat uudenlaisia haasteita niin opetukselle kuin oppimisympäristöllekin. Työpaikalla tapahtuvaa oppimista pyritään lisäämään, mutta myös oppilaitoksen opetustilojen tulisi olla enemmän työelämän työympäristöjen kaltaisia. Kehitystyössä käytettiin apuna Lean-toimintastrategiaa, joka on saanut alkunsa Toyotan autotehtailta ja levinnyt teollisuudesta myös tuotekehitykseen, logistiikkaan, konsulttitoimintaan ja IT-alalle. Tässä työssä Leania käytettiin oppimisympäristön ja opetuksen kehittämiseen.


Tässä opinnäytetyössä kehitettiin LVI-oppimisympäristöä ja putkiasennusopetusta Leanin perusajatuksen mukaisesti virtaustehokkaaksi prosessiksi. Opiskelija ajateltiin koulutusprosessin läpi virtaavaksi virtausyksiköksi. Oppimisympäristöä ja opetusjärjestelyitä pyrittiin kehittämään niin, että mikään ei haittaisi opiskelijan tehokasta etenemistä opinnoissaan. Osaamisperusteisuutta korostava opetussuunnitelma ohjaa opiskelijan opiskeluprosessia virtaustehokkaaseen suuntaan. Leanin tunnusomaiset piirteet eli jatkuva parantaminen, vaihtelun ja hukan vähentäminen sekä prosessien tehostaminen olivat tämän opinnäytetyön ohjaavina ajatuksina.

Opinnäytetyön lopputuloksina voidaan todeta, että tilojen ja opetusfilosofian kehittäminen onnistui hyvin Leanin periaatteiden mukaisesti. Samaan tapaan kuin autoteollisuudessa voidaan oppimisympäristöstä ja opetusjärjestelyistä löytää asiakkaalle arvoa tuottamattomia asioita, jotka pitää karsia. On myös paljon tehottomuuksia ja pullonkauloja, jotka voidaan poistaa. Myös vaihtelua ja keskeneräisen työn määrää voidaan vähentää. Opetussuunnitelmamuutoksen vaatimuksiin pystyttiin vastaamaan ja oppimisympäristöä ja opetusjärjestelyitä kehitettiin opiskelijan etenemisen tehostamiseksi ja yksilöllisiä opintopolkuja mahdollistavaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste