Sertifikaatit ravintolassa : Luomu, UTZ, MSC, ASC
Hakamäki, Henna (2017)
Hakamäki, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127993
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää tietävätkö ihmiset, mitä sertifikaatit tarkoittavat, olisivatko asiakkaat valmiita maksamaan sertifioiduista raaka-aineista tehdystä ruoasta enemmän ja markkinoivatko ravintolat käytössä olevia sertifikaatteja riittävästi saadakseen siitä hyödyn. Tulosten perusteella pyrittiin selvittämään kannattaako yritysten panostaa sertifikaattien markkinointiin.
Teoriaosassa käsitellään neljää opinnäytetyöhön valikoitua sertifikaattia: luomu, UTZ, MSC ja ASC sekä asiakaskokemusta lyhyesti. Teoriassa on haluttu tuoda esille mitä sertifikaatit tarkoittavat, minkälaisia logoja on käytössä, minkälaisia vaatimuksia sertifikaattien käytöllä on ja mitä niiden käyttö maksaa yritykselle. Kaikkien sertifikaattien käyttö ei maksa yritykselle, osassa maksut ovat korkeat.
Kysely toteutettiin 25.4.2017 ravintola X:ssä, lounasaikaan kello 10.45 -14.45 välisenä aikana. Lounasajalla ravintolassa käy eniten asiakkaita, jolloin kyselyn teko helpottui. Kyselyn vastaajiksi valittiin ainoastaan ravintolassa samana päivänä käyneitä asiakkaita. Tällä tavoin haluttiin varmistaa kyselyn luotettavuus ja oikeellisuus. Muita perusteita kyselyyn vastaamiseen ei haluttu rajata. Kyselyyn vastauksia saatiin 31 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella ja teoriapohjan avulla saatiin selvitettyä opinnäytetyölle asetetut kysymykset. Vastaajien mukaan ravintoloiden asiakkaat eivät tunnista sertifikaattien logoja, eivätkä tiedä mitä sertifikaatit tarkoittavat. Monet vastaajista olisivat halukkaita tietämään sertifikaateista ja näin ollen maksamaan enemmän sertifioiduista raaka-aineista tehdystä ruoasta. Tutkimustuloksista selvisi vastaajien olevan valmiita maksamaan jopa 30 % enemmän annoksesta, jossa on käytetty sertifioituja raaka-aineita. Ravintoloiden tulisi panostaa sertifikaattien markkinointiin. Tällä hetkellä ja kyselytulosten perusteella ravintolat maksavat turhaan sertifikaattien käytöstä hyötysuhteeseen nähden.
Teoriaosassa käsitellään neljää opinnäytetyöhön valikoitua sertifikaattia: luomu, UTZ, MSC ja ASC sekä asiakaskokemusta lyhyesti. Teoriassa on haluttu tuoda esille mitä sertifikaatit tarkoittavat, minkälaisia logoja on käytössä, minkälaisia vaatimuksia sertifikaattien käytöllä on ja mitä niiden käyttö maksaa yritykselle. Kaikkien sertifikaattien käyttö ei maksa yritykselle, osassa maksut ovat korkeat.
Kysely toteutettiin 25.4.2017 ravintola X:ssä, lounasaikaan kello 10.45 -14.45 välisenä aikana. Lounasajalla ravintolassa käy eniten asiakkaita, jolloin kyselyn teko helpottui. Kyselyn vastaajiksi valittiin ainoastaan ravintolassa samana päivänä käyneitä asiakkaita. Tällä tavoin haluttiin varmistaa kyselyn luotettavuus ja oikeellisuus. Muita perusteita kyselyyn vastaamiseen ei haluttu rajata. Kyselyyn vastauksia saatiin 31 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella ja teoriapohjan avulla saatiin selvitettyä opinnäytetyölle asetetut kysymykset. Vastaajien mukaan ravintoloiden asiakkaat eivät tunnista sertifikaattien logoja, eivätkä tiedä mitä sertifikaatit tarkoittavat. Monet vastaajista olisivat halukkaita tietämään sertifikaateista ja näin ollen maksamaan enemmän sertifioiduista raaka-aineista tehdystä ruoasta. Tutkimustuloksista selvisi vastaajien olevan valmiita maksamaan jopa 30 % enemmän annoksesta, jossa on käytetty sertifioituja raaka-aineita. Ravintoloiden tulisi panostaa sertifikaattien markkinointiin. Tällä hetkellä ja kyselytulosten perusteella ravintolat maksavat turhaan sertifikaattien käytöstä hyötysuhteeseen nähden.