Höyrykuunari Salaman interiööri vuonna 1898 : Ruokasalonki B14, naistensalonki B1 ja hytti B4
Meinander, Veera (2017)
Meinander, Veera
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705148064
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Savonlinnassa sijaitsevaa museolaiva s/s Salamaa. Työ on tutkimuksellinen. S/s Salama on tiettävästi ainoa säilynyt purjeilla varustettu höyrylaiva eli höyrykuunari maailmassa. Laiva rakennettiin vuonna 1874 ja se upposi onnettomuuden seurauksena vuonna 1898. S/s Salama nostettiin 73 vuoden jälkeen vuonna 1971, jonka jälkeen siinä aloitettiin entistämistyöt.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen interiööri laivan ruokasalissa, naistensalongissa ja yhdessä hytissä on ollut laivan uppoamishetkellä. Erityisesti painotetaan tilojen värimaailmaa, lattiamateriaalia ja tiloissa käytettyjä kankaita. S/s Salaman historia ja siinä suoritetut entistämistyöt käsitellään tiivistetysti työn alussa.
Työhön on haettu materiaalia eri arkistoista. Erityisesti Savonlinnan maakuntamuseon arkistosta on löytynyt paljon materiaalia. Työssä on pyritty käyttämään vertailupohjana muita höyrylaivoja, jotka ovat suurin piirtein samalta aikakaudelta kuin s/s Salama. Työssä on hyödynnetty myös alan kirjallisuutta. Työ toimii mahdollisesti tulevaisuudessa s/s Salaman restaurointisuunnitelman pohjana.
Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään hytin ja ruokasalongin seinien ja katon värit. Lisäksi alkuperäiseksi lattiamateriaaliksi varmistui linoleumi. Naistensalongin tutkimuksien yhteydessä alkuperäiseksi verhoilukankaaksi varmistui plyysi, jota on käytetty myös hyteissä ja ruokasalongissa. Naistensalongin seinien tai katon väreistä ei saatu varmuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, minkälainen interiööri laivan ruokasalissa, naistensalongissa ja yhdessä hytissä on ollut laivan uppoamishetkellä. Erityisesti painotetaan tilojen värimaailmaa, lattiamateriaalia ja tiloissa käytettyjä kankaita. S/s Salaman historia ja siinä suoritetut entistämistyöt käsitellään tiivistetysti työn alussa.
Työhön on haettu materiaalia eri arkistoista. Erityisesti Savonlinnan maakuntamuseon arkistosta on löytynyt paljon materiaalia. Työssä on pyritty käyttämään vertailupohjana muita höyrylaivoja, jotka ovat suurin piirtein samalta aikakaudelta kuin s/s Salama. Työssä on hyödynnetty myös alan kirjallisuutta. Työ toimii mahdollisesti tulevaisuudessa s/s Salaman restaurointisuunnitelman pohjana.
Tutkimuksessa onnistuttiin selvittämään hytin ja ruokasalongin seinien ja katon värit. Lisäksi alkuperäiseksi lattiamateriaaliksi varmistui linoleumi. Naistensalongin tutkimuksien yhteydessä alkuperäiseksi verhoilukankaaksi varmistui plyysi, jota on käytetty myös hyteissä ja ruokasalongissa. Naistensalongin seinien tai katon väreistä ei saatu varmuutta.