Suosittelun voima markkinointiviestinnässä – case Moi Mobiili Oy
Laurinolli, Varpu (2017)
Laurinolli, Varpu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127960
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Moi Mobiili Oy:lle. Moi Mobiili Oy on keväällä 2016 lanseerattu suomalainen mobiilioperaattori.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia suosittelun hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä Moille talven 2016—2017 aikana toteutetun suosittelukampanjan kautta, että teorialähteiden ja muiden yritysten toteuttamien suosittelukampanjoiden avulla. Tavoitteena on myös arvioida miten hyvin Moin suosittelukampanja onnistui ja tuottaa Moille kehitysehdotuksia siitä, miten Moi voisi jatkossa hyödyntää suosittelua markkinoinnissaan.
Työssä ei käsitellä muita Moin käyttämiä markkinointiviestinnän keinoja vaan ainoastaan suosittelua hyödyntäviä keinoja. Työssä ei myöskään käsitellä suosittelukampanjan suunnittelau tai toteutusta, vaan pyritään ainoastaan arvioimaan sen onnistumista sosiaalisen median analytiikka-työkalujen pohjalta.
Teoriaosuus sisältää näkökulmia siitä, miten suosittelua käytetään markkinointiviestinnässä ja miten sitä tulisi mahdollisimman tehokkaasti käyttää hyödyksi, sekä miten suosittelu näkyy eri kanavissa ja missä kanavissa suosittelua esiintyy. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakkaan tietä suosittelijaksi ja asiakastyytyväisyyden merkitystä suosittelulle sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista.
Teoriaosuudessa esitellään myös kolme erilaista case-esimerkkiä Foodoran, BookBeatin ja Dunkin’ Donutsin toteuttamista suosittelukampanjoista, joita myös hyödynnetään työn lopussa kehitysehdotuksissa Moi Mobiili Oy:lle.
Tutkimusosuudessa arvioidaan Moin suosittelukampanjan onnistumista sosiaalisen median analytiikka-työkalujen avulla. Tulosten analysoinnin ja teorialähteiden pohjalta työssä on annettu Moille suosituksia siitä, miten suosittelua voisi jatkossa hyödyntää markkinointiviestinnässä.
Merkittävimmät päätelmät työssä ovat, ettei Moin toteuttama suosittelukampanja sosiaalisen median analytiikan valossa ollut myynnillisesti erityisen kannattava tai onnistunut. Teorialähteissä sen sijaan nousee vahvasti esiin niin sanottu affiliate 2.0 -malli, jonka mukaan suoraan kuluttajalta kuluttajalle tapahtuva suosittelu onnistuu parhaiten, jos sekä suosittelija että suosituksen saaja hyötyvät suosittelusta jollain tapaa ja tämä tapa hyödyntää suosittelua on myös yksi tärkeimmistä kehitysehdotuksista Moille.
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia suosittelun hyödyntämistä markkinointiviestinnässä sekä Moille talven 2016—2017 aikana toteutetun suosittelukampanjan kautta, että teorialähteiden ja muiden yritysten toteuttamien suosittelukampanjoiden avulla. Tavoitteena on myös arvioida miten hyvin Moin suosittelukampanja onnistui ja tuottaa Moille kehitysehdotuksia siitä, miten Moi voisi jatkossa hyödyntää suosittelua markkinoinnissaan.
Työssä ei käsitellä muita Moin käyttämiä markkinointiviestinnän keinoja vaan ainoastaan suosittelua hyödyntäviä keinoja. Työssä ei myöskään käsitellä suosittelukampanjan suunnittelau tai toteutusta, vaan pyritään ainoastaan arvioimaan sen onnistumista sosiaalisen median analytiikka-työkalujen pohjalta.
Teoriaosuus sisältää näkökulmia siitä, miten suosittelua käytetään markkinointiviestinnässä ja miten sitä tulisi mahdollisimman tehokkaasti käyttää hyödyksi, sekä miten suosittelu näkyy eri kanavissa ja missä kanavissa suosittelua esiintyy. Teoriaosuudessa käsitellään myös asiakkaan tietä suosittelijaksi ja asiakastyytyväisyyden merkitystä suosittelulle sekä asiakastyytyväisyyden mittaamista.
Teoriaosuudessa esitellään myös kolme erilaista case-esimerkkiä Foodoran, BookBeatin ja Dunkin’ Donutsin toteuttamista suosittelukampanjoista, joita myös hyödynnetään työn lopussa kehitysehdotuksissa Moi Mobiili Oy:lle.
Tutkimusosuudessa arvioidaan Moin suosittelukampanjan onnistumista sosiaalisen median analytiikka-työkalujen avulla. Tulosten analysoinnin ja teorialähteiden pohjalta työssä on annettu Moille suosituksia siitä, miten suosittelua voisi jatkossa hyödyntää markkinointiviestinnässä.
Merkittävimmät päätelmät työssä ovat, ettei Moin toteuttama suosittelukampanja sosiaalisen median analytiikan valossa ollut myynnillisesti erityisen kannattava tai onnistunut. Teorialähteissä sen sijaan nousee vahvasti esiin niin sanottu affiliate 2.0 -malli, jonka mukaan suoraan kuluttajalta kuluttajalle tapahtuva suosittelu onnistuu parhaiten, jos sekä suosittelija että suosituksen saaja hyötyvät suosittelusta jollain tapaa ja tämä tapa hyödyntää suosittelua on myös yksi tärkeimmistä kehitysehdotuksista Moille.