LISÄÄ VETOVOIMAA KIVIJALKALIIKKEISIIN : Ostokäyttäytymisen tutkiminen Kalajoella
Brax, Hanne-Mari; Nikupaavo, Jonna (2017)
Brax, Hanne-Mari
Nikupaavo, Jonna
Centria-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127968
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantaja Kalajoen Yrittäjät ry:n aloitteesta. Pääasiallisena tarkoituksena oli tuottaa hyödyllistä informaatiota Kalajoen keskustan yrittäjille ostokäyttäytymiseen liittyen. Keskustan yrittäjien ongelmana on ollut jo pitkään keskustan vetovoiman hiipuminen ja asiakkaiden menettäminen lähipaikkakunnille.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkuuksien hallintaa. Tietoa keräsimme alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Tutkimusongelman selvittämiseksi teimme asiakaskyselyn, jonka toteutimme joulukuussa 2016 järjestetyssä outletmyymälässä. Kysely toteutettiin sekä Webropol-kyselynä verkossa, että paperiversiona paikan päällä. Kyselyllä halusimme selvittää yleistä mielipidettä Kalajoen keskustan vetovoimasta sekä sitä, mitä palveluita ja tuotteita Kalajoelta ostetaan. Vastauksia saimme yhteensä 141.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että Kalajoen keskustaa ei koeta houkuttelevaksi ostospaikaksi ja tarjontaa kaivattaisiin lisää. Eniten vastaajat kertoivat ostavansa Kalajoelta elintarvikkeita ja päivittäistavaroita, mutta muita ostoksia lähdetään tekemään myös ulkopaikkakunnille. Vastaajat olivat kuitenkin tyytyväisiä keskustassa asioimisen helppouteen ja kertoivat asioivansa mielellään paikkakunnan yrityksissä.
Teoriaosuudessa käsiteltiin kuluttajakäyttäytymistä ja asiakkuuksien hallintaa. Tietoa keräsimme alan kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä.
Tutkimusongelman selvittämiseksi teimme asiakaskyselyn, jonka toteutimme joulukuussa 2016 järjestetyssä outletmyymälässä. Kysely toteutettiin sekä Webropol-kyselynä verkossa, että paperiversiona paikan päällä. Kyselyllä halusimme selvittää yleistä mielipidettä Kalajoen keskustan vetovoimasta sekä sitä, mitä palveluita ja tuotteita Kalajoelta ostetaan. Vastauksia saimme yhteensä 141.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että Kalajoen keskustaa ei koeta houkuttelevaksi ostospaikaksi ja tarjontaa kaivattaisiin lisää. Eniten vastaajat kertoivat ostavansa Kalajoelta elintarvikkeita ja päivittäistavaroita, mutta muita ostoksia lähdetään tekemään myös ulkopaikkakunnille. Vastaajat olivat kuitenkin tyytyväisiä keskustassa asioimisen helppouteen ja kertoivat asioivansa mielellään paikkakunnan yrityksissä.