Kohti pilviperusteista oppimisympäristöä Länsirannikon Koulutus Oy:ssä
Oranen, Jarno (2017)
Oranen, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158139
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä keskityttiin Länsirannikon Koulutus Oy WinNovan pilvipalveluiden käyttöönottoprojektiin. Opinnäytetyössä tutkittiin myös käyttöönottoprojektin onnistumista ja miten oppilaitoksen henkilökunta koki suuren toimintatavan muutoksen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, on selvittänyt pilvipalveluiden käyttöönottoa vuodesta 2015 alkaen. Koska opetus siirtyy yhä enemmän verkkoon, oppilaitosten on kehitettävä sinne laadukkaasti toteutettavia opintoja. Näitä verkossa toteutettavia opintoja on mahdollisuus suorittaa ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Koska henkilökunta liikkuu työssään isolla toiminta-alueella ja tiedot ovat oppilaitosten omilla palvelimilla, on niihin käsiksi pääsy edellyttänyt oppilaitoksen tietokoneita. Pilvipalveluiden käyttöönotto mahdollisti tiedon saatavuuden ajasta ja paikasta riippumatta, niin henkilökunnalle kuin opiskelijoillekin.
Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat avanneet opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa opintojaan yhä avoimmin ja joustavammin. Mobiililaitteiden, kuten älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden yleistyessä ovat oppilaitokset joutuneet miettimään uudelleen oppimisympäristöjään, jotka olisivat saavutettavissa päätelaitteesta riippumatta ja opiskelijoiden omilla päätelaitteilla BYOD-ajattelutavan mukaisesti. Verkko-oppimisympäristöjä on ollut käytössä jo vuosia, mutta haasteena niissä on ollut alustariippuvaisuus.
Käyttöönottoprojektin loppuvaiheessa henkilökunnalle tehtiin sähköinen Webropol-mielipidekysely. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä lomakekyselynä, joka toimitettiin sähköpostitse koko WinNovan henkilöstölle.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että pilvipalveluiden käyttöönottoprojekti onnistui oppilaitoksessa suhteellisen hyvin. Suurinta huolta henkilöstön keskuudessa herätti oman ajan riittäminen uuden toimintatavan ja uusien työkalujen oppimiseen. Kyselyn tuloksista voidaan myös päätellä, että uusia järjestelmiä käyttöönotettaessa suuressa roolissa ovat henkilökunnalle järjestettävä koulutus ja avoin viestintä projektin etenemisestä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja, Länsirannikon Koulutus Oy WinNova, on selvittänyt pilvipalveluiden käyttöönottoa vuodesta 2015 alkaen. Koska opetus siirtyy yhä enemmän verkkoon, oppilaitosten on kehitettävä sinne laadukkaasti toteutettavia opintoja. Näitä verkossa toteutettavia opintoja on mahdollisuus suorittaa ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatta. Koska henkilökunta liikkuu työssään isolla toiminta-alueella ja tiedot ovat oppilaitosten omilla palvelimilla, on niihin käsiksi pääsy edellyttänyt oppilaitoksen tietokoneita. Pilvipalveluiden käyttöönotto mahdollisti tiedon saatavuuden ajasta ja paikasta riippumatta, niin henkilökunnalle kuin opiskelijoillekin.
Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat avanneet opiskelijoille mahdollisuuden suorittaa opintojaan yhä avoimmin ja joustavammin. Mobiililaitteiden, kuten älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden yleistyessä ovat oppilaitokset joutuneet miettimään uudelleen oppimisympäristöjään, jotka olisivat saavutettavissa päätelaitteesta riippumatta ja opiskelijoiden omilla päätelaitteilla BYOD-ajattelutavan mukaisesti. Verkko-oppimisympäristöjä on ollut käytössä jo vuosia, mutta haasteena niissä on ollut alustariippuvaisuus.
Käyttöönottoprojektin loppuvaiheessa henkilökunnalle tehtiin sähköinen Webropol-mielipidekysely. Kysely toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä lomakekyselynä, joka toimitettiin sähköpostitse koko WinNovan henkilöstölle.
Kyselyn tuloksista kävi ilmi, että pilvipalveluiden käyttöönottoprojekti onnistui oppilaitoksessa suhteellisen hyvin. Suurinta huolta henkilöstön keskuudessa herätti oman ajan riittäminen uuden toimintatavan ja uusien työkalujen oppimiseen. Kyselyn tuloksista voidaan myös päätellä, että uusia järjestelmiä käyttöönotettaessa suuressa roolissa ovat henkilökunnalle järjestettävä koulutus ja avoin viestintä projektin etenemisestä.