Tuotevalikoiman uudelleen profilointi Case: Sale Pyhäranta
Saaristo, Miika (2017)
Saaristo, Miika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158207
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on optimoida Sale Pyhärannan tuotevalikoima myymälän käytössä olevaan tilaan profilointimuutosten avulla. Myymälän voimassa olevaa valikoimaa profiloidaan niin, että esillepanoryhmät, joissa tuotteistus on havaittu liian suureksi käytettävissä olevaan tilaan nähden, muutetaan vastaamaan optimaalista tilaa. Valikoimaa ei supisteta myynnin kustannuksella vaan tuotevalikoima säilyy asiakaslähtöisenä. Profiloinnit toteutetaan tarkkojen analyysien pohjalta aikaisemmat myyntikatteet, hävikit ja myynnit huomioiden ja vain valikoimamuutoksia tarvitseviin tuoteryhmiin. Sale Pyhäranta on yksi Osuuskauppa Keulan yhdeksästä Sale-myymälästä. Sale Pyhärannassa myyntipinta-alaa on vähän, jonka vuoksi oikean tuotevalikoiman hallinta myymälässä on haastavaa. Työssä tavoitellaan kannattavuuden kehitystä tuotevalikoiman näkökulmasta. Myymälän liian suuri tuotevalikoima lisää hävikkiriskiä sekä vaikuttaa useaan päivittäistavarakaupassa mitattavaan tunnuslukuun. Työn teoriaosuudessa käsitellään yrityksen kannattavuutta ja kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä, tärkeimpinä mittareina myyntikate ja hävikki. Teoriaosuudessa tutustutaan myös myynnin ja asiakkaan tärkeyteen sekä kuvataan tilanhallinnan ja hyllykarttojen merkitys päivittäistavarakaupassa.
Työn tuloksena Sale Pyhärannan hävikki laski merkittävästi. Profilointimuutosten jälkeen Sale Pyhärannan on mahdollista toteuttaa hyllykarttoja aiempaa paremmin. Myös myyntikatteessa havaittiin kehitystä. Julkiseen työhön ei sisällytetty yrityksen ja myymälän kannalta salaisina pidettäviä tunnuslukuja tai muuta tietoa. Toimeksiantajalle toimitettiin raportti tunnuslukujen muutoksista sellaisenaan kuin ne toteutuivat. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain päivittäistavaroita.
Työn tuloksena Sale Pyhärannan hävikki laski merkittävästi. Profilointimuutosten jälkeen Sale Pyhärannan on mahdollista toteuttaa hyllykarttoja aiempaa paremmin. Myös myyntikatteessa havaittiin kehitystä. Julkiseen työhön ei sisällytetty yrityksen ja myymälän kannalta salaisina pidettäviä tunnuslukuja tai muuta tietoa. Toimeksiantajalle toimitettiin raportti tunnuslukujen muutoksista sellaisenaan kuin ne toteutuivat. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan vain päivittäistavaroita.